COMPLEXITY, ECOFORMATION AND TRANDISCIPLINARITY: for a teaching training without theoretical borders

Authors

  • Maria José de Pinho Universidade Federal do Tocantins
  • Vânia Maria de Araújo Passos Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p433

Keywords:

teacher formation, Transdisciplinarity, Ecoformation

Abstract

The purpose of this article is to present the reflection about teacher education based on complexity theory, transdisciplinarity and ecoformation, which form a tripod for creativity to establish itself as a reality. We have adopted the qualitative perspective for the analysis of conceptions, according to Freire (1997), Torre (2005; 2008), Moraes (1997, 2004, 2005, 2008), Nicolescu (2008), Moraes and Valente (2008) and Suanno (2015). We start from the understanding that education has a fundamental role in the process for a change of educational practices that are based on the dimension of multiple knowledges with relationships between them, breaking paradigms. We emphasize that the Emergent Educational Paradigm evidences the perception that everything around us is interconnected, nothing exists independently and without connection. According to Moraes (2005: 63), the vision of totality and the systemic thinking applied in education impose the task of replacing compartmentalization by integration, disarticulation by articulation, discontinuity by continuity, both in the theoretical part and in the praxis of education . The various constructions remind the human being of a basis based on the experiences and, above all, on the attitudes generated from the awareness of the importance of re-meaning what still needs to be potentialized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco; Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve (Portugal).  Professora da Universidade Federal do Tocantins – UFT e do Programa de Pós-Graduação em Letras Mestrado em Ensino de Língua e Literatura e Programa de Pós Graduação em Educação.  E-mail: mjpgon@mail.uft.edu.br.

Vânia Maria de Araújo Passos, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal do Tocantins – UFT e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação; Pró-Reitora de Graduação (UFT).  E-mail: vaniapassos@uft.edu.br.

References

ALMEIDA, Severina Aves de; ALBUQUERQUE, Francisco Edviges; PINHO, Maria José de. Transdisciplinaridade e Educação Intercultural: A Formação do Professor Indígena Apinayé em Perspectiva. Disponível: https://www.academia.edu. Acesso: 13-set-2015. Pp. 825-846.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa Participante. São Paulo: Cortez, 1995.

CELANI, Maria Antonieta Alba. Transdisciplinaridade na Linguística Aplicada no Brasil. In: SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M. C. (Orgs.). Linguística Aplicada e Transdisciplinariedade. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 129-142.

CUNHA, M. I. da. O professor universitário na transição de paradigmas. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Marins, 2005. 118 p.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 3ª edição. Coleção questões da nossa época; v, 23. São Paulo: Cortez, 1997.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GARBELINI, Danilo José; CELORIO, José Aparecido. Ecoformação E Sustentabilidade Planetária: Desafios Para A Educação Do Século XXI. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual de Maringá – Campus Regional de Cianorte, como requisito para obtenção do título de Licenciado em Pedagogia. 2012.

MARTINEZ, Albertina Mitjáns. A Teoria da Subjetividade: Uma expressão do paradigma da complexidade na Psicologia. In: Fernando González Rey (Org.). Subjetividade, Complexidade e Pesquisa em Psicologia. São Paulo: Thompson, 2008.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MORAES, M. C. O Paradigma Educacional Emergente. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2004.

MORAES, M. C. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, v.14, nº 23, p. 181-2002, jan-jun., 2005.

MORAES, M. C. O Paradigma Educacional Emergente: Implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Papirus, 2008.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 16. ed. São Paulo: Papirus, 2011.

MORAES, Maria Cândida; VALENTE, J.A. Como pesquisar em educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade? São Paulo: Paulus, 2008

MORIN, Edgar. Complexidade e ética da solidariedade. In: CASTRO, Gustavo de et al. Ensaios de complexidade. Porto Alegre: Sulina, 2005. pp. 11-20.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Rio de Janeiro: Instituto Piaget, 2001a.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flavia Nascimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001b.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. In: ALMEIDA, M. da C. de; CARVALHO, E. de A. (Org.). Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Tradução de Edgar de Assis Carvalho. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 1-104.

NAVARRA, J. M.. In: TORRE, S. (Org.). Transdisciplinaridade e ecoformação: um novo olhar sobre a educação. São Paulo: Triom, 2008, p. 235-260.

NICOLESCU, B. Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO,1999.

NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdiciplinaridade. São Paulo: Triom, 2008.

NICOLESCU, B. Educação e Transdiciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2009.

PINHO, Edna Maria Cruz. Escola Criativa no Tocantins: Um Estímulo a Religação dos Saberes. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Tocantins, na Linha de Pesquisa Currículo, Formação de Professores e Saberes Docentes, como requisito parcial para obtenção do título de Mestre em Educação. Orientadora: Profª. Drª. Maria José de Pinho. 2015.

PINTO, I. M. Docência inovadora na universidade. 2011. 365 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

ROITBERG, Nicole. Ecoformação: Um Caminho Necessário Para a Cidadania Planetária. Disponível: http://www.revistamissoes.org.br/2010//ecoformacao-um-caminho-necessario-para-a-cidadania-planetaria. Acesso em: 02-jul-2017.

ROITBERG, Nicole. Ecoformação: Por uma a Cidadania Planetária. Disponível: http://www.revistamissoes.org.br/2010//ecoformacao-um-caminho-necessario-para-a-cidadania-planetaria. Acesso em: 02-jul-2017.

SANTOS, A.; SANTOS, A. C. S. dos; SOMMERMAN, A. Conceitos e práticas transdisciplinares na Educação. In: SANTOS, A.; SOMMERMAN, A. (Org.). Complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 61-98.

SANTOS, Akiko (Orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Campinas: Alínea, 2005. p. 19-63.

SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.

SUANNO, J. H. Escola criativa e práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras. 2013. 297 fl. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de Brasília – UCB, Brasília, 2013.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2015. 493 p. Tese de Doutorado em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, pela Universidade Católica de Brasília – UCB, Brasília-DF, 2015.

TORRE, Saturnino de La. Dialogando Com a Criatividade. Dialogando Com a Criatividade. Editora Madras, 2005.

TORRE, Saturnino de La, et. alii. Uma escola para o século XXI: Escolas criativas e resiliência na educação. Ed. Insular, Florianópolis, Santa Catarina: 2009.

TORRE, Saturnino de la. Transdisciplinaridade e ecoformação: um novo olhar sobre a educação. São Paulo: TRIOM, 2008.

TORRE, Saturnino e ZWIEREWICZ, Marlene. Projetos criativos ecoformadores. In: TORRE, Saturnino e ZWIEREWICZ, Marlene (coord.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009.

ZWIEREWICZ, M. e Torre, S. (Org.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular. 2008.

ZWIEREWICZ, M. Formação docente transdisciplinar na metodologia dos projetos criativos ecoformadores – PCE. In: TORRE, S. de L.; ZWIEREWICZ, M.; FURLANETTO, E. C. (Org.). Formação docente e pesquisa transdisciplinar – criar e inovar com outra consciência. Blumenau: Nova Letra, 2011. p. 141-158.

Published

2018-04-01

How to Cite

PINHO, Maria José de; PASSOS, Vânia Maria de Araújo. COMPLEXITY, ECOFORMATION AND TRANDISCIPLINARITY: for a teaching training without theoretical borders. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 433–457, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p433. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5123. Acesso em: 21 nov. 2024.