TEACHER TRAINING POLICY IN THE TOCANTINS AMAZON AND COMPLEX THINKING

Authors

  • Maria José de Pinho Universidade Federal do Tocantins
  • Maria das Graças Pereira Silva Universidade Federal do Tocantins
  • Jocyléia Santana dos Santos Universidade Federal do Tocantins https://orcid.org/0000-0003-2335-121X

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a32pt

Keywords:

Training policy; Teacher; Tocantins Amazon; Complex thinking.

Abstract

The aim of this article is to study the teacher training policy in the Amazon region of Tocantins and complex thinking, based on the studies of Edgar Morin. The question is: how does the teacher training policy in the Tocantins Amazon work from the perspective of complex thinking? In a critical line of investigation, and with a qualitative approach, the research uses bibliographic analysis and analysis on the UFT Portal, configuring it as bibliographic research. It should be noted that the policy of training teachers in the Amazon region of Tocantins becomes effective when public higher education institutions offer teacher training courses.

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Author Biographies

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Pós-doutora em Educação, 2006, Universidade do Algarve, Portugal. Doutora em Educação e Currículo, 2004, Pontificia Universidade Católica de São Paulo. Mestra em Educação, 1995, Universidade Federal de Pernambuco. Professora Pesquisidora da Rede RIEC Tocantins, vinculada ao Programa Doutorado em Educação (PEGEDA) da Universidade Federal do Tocantins. 

Maria das Graças Pereira Silva, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Educação, 2019, Universidade Federal do Tocantins. Doutoranda em Educação (PGEDA/Educanorte), 2023, Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Jocyléia Santana dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Pós-doutorado em Educação/UEPA. Doutora em História/UFPE. Mestre em História/UFPE. Coordenadora do Polo Tocantins do Doutorado em Educação na Amazônia - Rede EDUCANORTE/PGDEA. Coordenadora do Mestrado Acadêmico em Educação- PPGE/UFT. Coordenadora Local do Procad/Amazônia e Pesquisadora do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia: UEP

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Published

2024-11-30

How to Cite

PINHO, Maria José de; SILVA, Maria das Graças Pereira; SANTOS, Jocyléia Santana dos. TEACHER TRAINING POLICY IN THE TOCANTINS AMAZON AND COMPLEX THINKING. Observatory Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. a32, 2024. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a32pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/19241. Acesso em: 30 apr. 2025.

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