A PROTEÇÃO DO CONSUMIDOR NO COMERCIO ELETRÔNICO: UMA ABORDAGEM ACERCA DA RESOLUÇÃO DE CONFLITOS NO PROCON UNIFAVIP-DeVry
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2359-0106.2018.v5n1.p55-81Keywords:
Relação de consumo, Proteção, Comércio eletrônicoAbstract
The text aims to describe the protection of the consumer in electronic commerce, through the resolution of conflicts in PROCON UNIFAVIP-DEVRY. The objective is to identify, based on cases attended, in the months of 01/01/2017 to 10/30/2017, if the consumer rights, established in art. 6º C., as a guarantee life, health and safety, among others are being respected at the moment of service in PROCON, which is a body created by the State in order to protect the individual in an effective way. Such protection is due to the fact that the consumer is the weakest part of the consumer relationship, becoming vulnerable or hyposufficient vis-à-vis the supplier of products and services. Finally, the text deals with the development of electronic commerce, from its origins to the present day, which has emerged from the internet and computers, creating space as a new way of transaction in relation to traditional commerce, which is between consumer and supplier present.
References
BARROS, Flávio Monteiro. Manual de Direito do Consumidor. São Paulo: Ridel, 2011.
BLUM, Renato Opice. Direito Eletrônico: a Internet e os Tribunais. São Paulo: Edipro, 2001.
BRASIL, Lei nº 8.078, de 11 de setembro de 1990. Código de Defesa do Consumidor.Brasília, DF: Senado Federal, 1990
______. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal,1988.
DENSA, Roberta. Direito do Consumidor. 9. ed. São Paulo: Atlas. 2014.
MAIA, Álvaro Marcos Cordeiro. Disciplina Jurídica dos Contratos Eletrônicos no Direito Brasileiro. Recife: Nossa Livraria. 2003.
MARQUES, Cláudia Lima. Comentários ao Código de Defesa do Consumidor: arts. 1º a 74: aspectos materiais/ Cláudia Lima Marques, Antônio Herman V. Benjamin, Bruno Miragem. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2003.
MORAES, Paulo Válerio Dal Pai. Código de Defesa Consumerista. 2. ed. Síntese, 2002.
NETO, Guilherme Fernandes. Cláusulas, Práticas e Publicidades Abusivas. São Paulo: Atlas, 2012.
NUNES, Rizzatto. Curso de Direito do Consumidor. 8. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
ROVER, Aires José (org). Direito, Sociedade e Informática: Limites e perspectivas da vida digital. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2000.
SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS ─ SEBRAE, Conheça o panorama do e-commerce no Brasil. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/conheca-o-panorama-do-e-commerce-no-brasil,66d975e0dc256510VgnVCM1000004c00210aRCRD>. Acesso em: 10 nov. 2017.
TARTUCE, Flávio. NEVES, Daniel Amorim Assumpção. Manual de Direito do Consumidor. 3. ed. São Paulo: Método. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os trabalhos aprovados para publicação tornar-se-ão propriedade da Revista sem qualquer ônus para a mesma. A Equipe Editorial se reserva o direito de promover as adequações necessárias para publicação.
O conteúdo dos trabalhos publicados na Revista Jurídica eletrônica Vertentes do Direito - inclusive quanto à sua veracidade, exatidão e atualização das informações e métodos de pesquisa - é de responsabilidade exclusiva dos autores. As opiniões e conclusões expressas não representam posições da Revista nem da Universidade Federal do Tocantins.