Media literacy assessment: Portugal's situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p42

Keywords:

Media literacy, competencies, media literacy competencies, media literacy assessment

Abstract

What are media literacy competences of individuals and how to assess those competences? What research projects have been conducted in Portugal in this specific field? This article intends to discuss on these issues and to approach the Portuguese case: little explored, limited, but in significant growth. Therefore, Portuguese studies on media literacy competences assessment, their methodologies and key findings will be presented. A curious note: all were developed in the last decade.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Lopes, Universidade Autónoma de Lisboa e Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

Professora auxiliar na Universidade Autónoma de Lisboa e investigadora integrada no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade da Universidade do Minho. Doutorada em Sociologia pelo ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa. E-mail: paulalopes@netcabo.pt. 

Sara Pereira, Universidade do Minho e Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

Professora associada no Departamento de Ciências da Comunicação do Instituto de Ciências Sociais da Universidade do Minho e investigadora do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Doutorou-se em Estudos da Criança.
Atualmente é diretora do Departamento de Ciências da Comunicação e diretora do Mestrado em Comunicação, Cidadania e Educação.

Pedro Moura, Universidade do Minho e Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

Mestre em Ciências da Comunicação - especialização em Informação e Jornalismo - pela Universidade do Minho. E-mail: pedromourarsp@gmail.com. 

Amália Carvalho, Universidade do Minho e Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

Mestre em Comunicação, Cidadania e Educação pela Universidade do Minho. E-mail: amaliacarvalho.91@gmail.com.

References

ÁVILA, Patrícia. A Literacia dos Adultos - Competências-chave na Sociedade do Conhecimento. Oeiras: Celta, 2008.

CARVALHO, Amália. Avaliação dos níveis de literacia mediática: Estudo exploratório com adultos no mercado de trabalho (dissertação de mestrado). Braga: CECS-Uminho, 2015.

Comissão Europeia. Recomendação da Comissão sobre literacia mediática no ambiente digital para uma indústria audiovisual e de conteúdos mais competitiva e uma sociedade do conhecimento inclusiva. Recomendação 2009/625/CE de 20 de agosto. EU, European Commission, 2009.

COSTA, António Firmino da. Competências para a sociedade educativa: Questões teóricas e resultados de investigação. In: ALMEIDA, João Ferreira de (ed.). Cruzamentos de Saberes. Aprendizagens Sustentáveis. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

HOSKINS, Bryony; CRICK, Ruth Deakin. Learning to learn and civic competences: Different currencies or two sides of the same coin? JRC Scientific and Technical Reports - EU, European Commission, 2008.

JOÃO, Sílvia G.; MENEZES, Isabel. Construção e validação de indicadores de literacia mediática. Comunicação e Sociedade, Braga, vol. 13, 2008.

KIRSCH, Irwin; JUNGEBLUT, Ann; JENKINS, Lynn; KOLSTAD, Andrew. Adult Literacy in America: A First Look at the Results of the National Adult Literacy Survey. Washington: National Center for Education Statistics, 1993.

LE BOTERF, Guy. De la Compétence. Ensai sur un Attracteur Étrange. Paris: Les

Éditions d'Organisation, 1994.

LE BOTERF, Guy. Construir as Competências Individuais e Coletivas. Porto: Edições Asa, 2005.

LOPES, Paula. Literacia(s) e literacia mediática. CIES e-working paper, CIES-IUL, nº 110/2011, 2011.

LOPES, Paula. Literacia Mediática e Cidadania: Práticas e Competências de Adultos em Formação na Grande Lisboa (tese de doutoramento). Lisboa: ISCTE-IUL, 2014.

LYMAN, Helen Huguenor. Literacy education as library community services. Library Trends, 28 (2), 1979.

PEREIRA, Sara; PINTO, Manuel; MOURA, Pedro. Níveis de Literacia Mediática. Estudo Exploratório com Jovens do 12º ano. Braga: CECS-UM, 2015.

PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PERRENOUD, Philippe. Aprender a Negociar a Mudança em Educação. Porto: Edições Asa, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Porquê Construir Competências a partir da Escola? Desenvolvimento da Autonomia e Luta contra as Desigualdades. Porto: Edições Asa, 2003.

PERRENOUD, Philippe. Os Ciclos de Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PERRENOUD, Philippe. Escola e Cidadania. O Papel da Escola na Formação para a Democracia. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.

PERRENOUD, Philippe; THURLER, Monica Gather; MACEDO, Lino de; MACHADO, Nilson José; ALLESSANDRINI, Cristina Dias. As Competências para Ensinar no Século XXI. A Formação dos Professores e o Desafio da Avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

REY, Bernard. As Competências Transversais em Questão. Porto Alegre: Artmed, 2002.

REY, Bernard et al. As Competências na Escola. Aprendizagem e Avaliação. Porto: Edições Gailivro, 2005.

ROPÉ, Françoise; TANGUY, Lucie. Introduction. In: ROPÉ, Françoise; TANGUY, Lucie (orgs.). Savoirs et Compétences. De l'Usage de ces Notions dans l'École et l'Entreprise. Paris: Éditions l'Harmattan, 1994.

RYCHEN, Dominique Simone; SALGANIK, Laura Hersh (orgs.). Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Gottingen: Hogrefe & Huber Publishers, 2003.

SILVA, Sandra. Teorias da conspiração: Sedução e resistência a partir da literacia mediática (dissertação de mestrado). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2010.

TRIER, Uri Peter. Key competencies in OECD countries: Similarities and differences. In: In: RYCHEN, Dominique Simone; SALGANIK, Laura Hersh; McLaughin, Mary Elizabeth (eds.). Contributions to the Second DeSeCo Symposium. Neuchâtel: Swiss Federal Statistical Office, 2002.

WEINERT, Franz E. Concept of competence: A conceptual clarification. In: RYCHEN, Dominique Simone; SALGANIK, Laura Hersh (orgs.). Defining and Selecting Key Competencies. Gottingen: Hogrefe and Huber Publications, 2001.

Published

2015-12-08

How to Cite

LOPES, Paula; PEREIRA, Sara; MOURA, Pedro; CARVALHO, Amália. Media literacy assessment: Portugal’s situation. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 42–61, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p42. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1642. Acesso em: 22 jul. 2024.