"NEW" FAMILY CONFIGURATIONS IN CONTEMPORANEITY: A (RE) READING OF MY TWO COUNTRIES, BY WALCYR CARRASCO (2010)
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p833Keywords:
(homo) conjugalities, Children's literature, deconstructionAbstract
The present article deals with the familiar configurations in the contemporaneity, especially regarding the possible transition between heterosexuality and homoafetividade in relation to the sexual orientations. The theoretical contribution focuses on the studies of gender and turns to the literary studies with analysis of a corpus in the work of children's Brazilian literature, by Walcyr Carrasco called My two parents (2010). The aesthetic representation demonstrates that the child is apt to understand sexual diversity in relation to (homo) conjugalities, provided the dialogue undertaken in the process of mediation of early childhood education.
Downloads
References
ABREU. A. Cada família é de um jeito. São Paulo: DCL, 2007.
ARIÈS, P; DUBY, G. História da vida privada: da primeira guerra aos nossos dias. V. 5. São Paulo: Companhia de bolso, 2009.
BORILLO, D. A Homofobia. In: DINIZ, D, LIONÇO, T. (org.). Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília, DF: Letras Livres: EdUnB, 2009.
BORTOLINI, A. et al. Trabalhando a Diversidade Sexual e Gênero na Escola: Currículo e Prática Pedagógica. UFRJ: Rio de Janeiro, 2014.
CAMARGO, F. P. Novas configurações familiares na literatura brasileira infantil e juvenil: leitura de Meus dois pais, de Walcyr Carrasco, e de Olívia tem dois papais, de Márcia Leite. In: ROCHA FILHO, U; SILVA, A. M. da. Travessias Literárias – olhares sobre a cultura e a identidade. Goiânia: Gráfica América, 2013.
CARRASCO, Walcyr. Meus dois pais. São Paulo: Ática, 2010.
CARVALHO, M. E. P. de. Família, escola e heteronormatividade: algumas reflexões. In: SILVA. A. de P. D. da. et al. (org.). Artimanhas do Desejo – Ensaios de literatura, psicologia, linguagens. São Paulo: Scortecci, 2014.
CHALITA. G. Pedagogia da Amizade – Bullying: o sofrimento das vítimas e dos agressores. São Paulo: Editora Gente, 2008.
CAPARRÓS, M. J. Manual de Trabajo Social – modelos de prática profissional, Alicante, Editora Aguaciara, 1998.
COSSON. R. O espaço da literatura na sala de aula. In: BRASIL. Literatura: ensino fundamental. Coord. Aparecida Paiva, Francisca Maciel e Rildo Cosson. Brasíllia: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010.
CONSTITUIÇÃO FEDERATIVA DO BRASIL DE 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em 13 de dezembro de 2017.
DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS (1948). Disponível em http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf Acesso em 13 de dezembro de 2017.
DIAS, M. B. Manual de Direito de Família. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2007.
ERIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
GONZÁLEZ REY, F. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2003.
LÉVI-STRAUSS, C. Natureza e cultura. In: As estruturas elementares do parentesco. Petrópolis: Vozes, 1982.
MELLO, L; GROSSI, M; UZIEL, A. P. A escola e @s filhos de lésbicas e gays: reflexões sobre conjugalidade e parentalidade no Brasil. In: JUNQUEIRA, R. DINIZ, J. (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009.
SPENCER, C. Homossexualidade: uma história. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Record, 1999.
VIANA, F. O armário: vida e pensamento do desejo proibido. 3ª ed. Ver. e ampliada. Blumenau: Ed. do autor, 2010.
VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.