Por uma perspectiva plural das línguas estrangeiras na formação escolar

olhares sobre o Estado de Santa Catarina

Authors

  • Leandra Cristina de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

foreign languages; school curriculum; plurality.

Abstract

The current paper aims at considering the relation between the present educational norm - concerning Law n.13.415 particularly - the importance given to foreign languages at schools, and their correlation with the sociolinguistic reality in the state of Santa Catarina from a foreign language teachers' education perspective. Supported by postulates of Applied, Critical Linguistics as not a discipline, as well as from the glotopolitics viewpoint, the work reflects on foreign languages presence in schools’ curricula and on plurilingualism as reality and action. The study analyzes an informative document shared by the State Education Board which organizes information about foreign languages in state schools. The analysis of the data points out the strong presence of English as a Foreign Language, despite a not total erasure of other languages related to the sociolinguistic reality of the state like German, Spanish, and Italian.

References

BARROS, L.; SCHNEIDER, C. I. Antes e depois da lei: implicações da legislação na implantação do ensino do espanhol em Santa Catarina. Abeache, n. 10, v. 1, p. 54-72, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2019.

CALVET, Louis-Jean. Pour une écologie des langues du monde. París: Plon, 1999.

CAVALCANTI, M. C. Estudos sobre educação bilíngüe e escolarização em contextos de minorias lingüisticas no Brasil. DELTA [online]. v.15, p. 385-417, 1999.

DEL VALLE, J. Glotopolítica y teoría del lenguaje. La perspectiva glotopolítica y la normatividad. Glotopolítica y teoría del lenguaje pensamiento glotopolítico, p. 17-39, 2017.

FARACO, C. A. História sociopolítica da língua portuguesa. São Paulo: Parábola, 2016.

GUESPIN, L.; MARCELLLESI, J-B. Pour la Glottopolitique. Langages, n. 83, p. 5-34, 1986.

HAMEL, R. E. El campo de las ciencias y la educación superior entre el monopolio del inglés y el plurilingüismo: elementos para una política del lenguaje en América Latina. Trabalhos em Linguística Aplicada, 52, 2, p. 321-384, 2013.

JANSON, T. A história das línguas: uma introdução. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2015.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola, 2013, p. 39-58.

LAGARES, X. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.

LEFFA, V. J. O Ensino de Línguas Estrangeiras no Contexto Nacional. Contexturas - APLIESP, São Paulo: Editora UFPB, nº. 4, p. 13-24, 1999.

MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematizações dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 85-107.

PENNYCOOK, A. Uma Linguística Aplicada Transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 67-84.

PICANÇO, D. C. L. História, Memória e Ensino de Espanhol (1942-1990). Curitiba: UFPR, 2003.

OLIVEIRA, G. M. de. Os Censos Linguísticos e as Políticas para as Línguas no Brasil Meridional. MORELLO, R.; MARTINS, M. F. (Orgs.). Observatório da Educação na Fronteira: Política Linguística em Contextos Plurilíngues. IPOL. Florianópolis: Editora Garapuvu, 2016, p. 229-239.

OLIVEIRA, G. M. Oficialização de Línguas Indígenas em Nível Municipal no Brasil – Algumas Considerações Político-Linguísticas e Jurídicas Preliminares. In: ALMEIDA, A. W. B. (Org.). Terra das Línguas. São Gabriel da Cachoeira; Manaus: UFAM/PNCSA, 2007, p. 37-49.

Autoria et al. 2017.
Autoria; SANTOS, no prelo.
RAJAGOPALAN, K. Política de ensino de línguas no Brasil: história e reflexões prospectivas. In: MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola, 2013, p. 143-161.
RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

ROBERTSON, R. Glocalization: Time-space and Homogeneity- heterogeneity. In: M. FEATHERSTONE, M.; LASH, S.; ROBERTSON, R. (eds.). Global Modernities, London: Sage, 1995, p. 25-44.

RODRIGUES, F. dos S. C. Língua viva, letra morta: obrigatoriedade e ensino de espanhol no arquivo jurídico e legislativo brasileiro. São Paulo, SP. Tese (Doutorado em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2010.

SANTA CATARINA. Caderno de orientações para a implementação do novo Ensino Médio. Florianópolis: Editora Secco, 2019.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular do Estado de Santa Catarina. Língua estrangeira: a multiplicidade de vozes. Florianópolis, SC: SED, 1998, p. 85-97.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. Ampliación de la ponencia presentada en el Seminario Interculturalidad y Educación Intercultural, organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, 9-11 de marzo de 2009.

Published

2021-02-07

How to Cite

de Oliveira, L. C. (2021). Por uma perspectiva plural das línguas estrangeiras na formação escolar: olhares sobre o Estado de Santa Catarina. Porto Das Letras, 7(1), 401–426. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/10009