METHODOLOGIES OF DIFFUSION OF KNOWLEDGE IN HIGHER EDUCATION EAD: contributions of MOOCS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p579

Keywords:

Metodologia. Difusão .Conhecimento

Abstract

This article presents a research carried out during the Sanduíche PhD in the University of Coimbra / Portugal, about the contributions of the methodologies used in the MOOCs to the process of diffusion of knowledge in Higher Education EAD. It has as general objective to investigate the contributions of the operational MOOCs in three Universities of Portugal for the construction of a methodology of diffusion of knowledge in virtual learning environments. The methodology of qualitative approach occurred by meta-analysis of the productions posted in the open repository of Portugal; bibliographic study; and semi-structured interviews with researchers from the investigated universities. The results of the study showed that the MOOC brings significant contributions to Higher Education EAD, such as: access and sharing of the knowledge produced in the university; informal and formal education and valuing distance learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina de Mendonça Santos, Universidade do Estado da Bahia

Doutorado  em Difusão do Conhecimento (UFBA), Mestre em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional(UNEB); Graduação em Pedagogia(UFBA). Professora Assistente UNEB. Pesquisadora Grupo de Estudos em Tecnologia, Educação e Libras/ GETEL. E-mail: cris_mendonca@hotmail.com.

Maria Teresa Ribeiro Pêssoa, Universidade de Coimbra

Professora Associada da Faculdade de Psicologia e Ciencia da Educação da Universidade de Coimbra. E-mail: tpessoa@fpce.uc.pt.

Maria de Fatima Hanaque Campos, Universidade do Estado da Bahia

Doutorado em História da Arte Universidade do Porto/Portugal. Mestre em História da Arte, São Paulo. Graduação em Artes Plásticas UFBA. Professora Titular da UNEB. Professora Colaboradora do DMMDC/UFBA. E-mail: fatimahanaque@hotmail.com.

References

ALBUQUERQUE, Rita Pereira. O PRIMEIRO MOOC EM LÍNGUA PORTUGUESA: ANÁLISE CRÍTICADO SEU MODELO PEDAGÓGICO. Dissertação de Mestrado apresentada à Universidade Aberta, Lisboa, 2013.

BAETA, Patrícia Isabel Pereira. MOOCS DESENVOLVIDOS NO ENSINO SUPERIOR PORTUGUÊS: ANÁLISE DE MODELOS PEDAGÓGICOS E ESTRATÉGIAS DE FUNCIONAMENTO UTILIZADOS. Dissertação de Mestrado, Lisboa, 2016.

BASTOS, Rogério e BIAGIOTTI, Breno. MOOCS: uma alternativa para democratização do ensino. Revista Novas Tecnologias na Educação. V 12.N 1/Julho, 2014

CASTELLS, Manuel. A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura, vol.3, SP: Paz e Terra, 2010.

CORMIER, D. What is a MOOC? 2010. Disponível in http://www.youtube.com/watch?v=eW3gMGqcZQc#!Acesso agosto 2017.

FORNO Forno, J. P. e Knoll G. F.O MOOCs no mundo: um levantamento de cursos online abertos massivos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 24, n. 3, p. 178-194, set./dez. 2013.

GONÇALVES, Vitor & GONÇALVES, Bruno. Avaliação de plataformas para criação e distribuição de MOOC para a formação contínua de professores. INNODOCT/13-15 Maio-Espanha.2015.

INAMORATO, A. O conceito de abertura em EAD. In: LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Marcos. (Orgs). Educação à distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009, p.290-296.

KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP, Papirus Editora, 2013.

PESSOA, Teresa, VIEIRA, Celeste, SILVA, João Costa & Graça Capinhain.(2016) O MOOC: escrita criativa: “ a outra tadição”: uma experiência pedagógica

inovadora na Universidade de Coimbra.IN: Ambientes virtuais no ensino superior. Coimbra.

RIEDO, C.; Pereira, E.; Wassem, J. & Garcia, Marta (2014). O desenvolvimento de um MOOC (Massive Open Online Course) de educação geral voltado para a formação continuada de professores: uma breve análise de aspectos tecnológicos, económicos, sociais e pedagógicos. Proceedings of SIED and EnPED, Qualidade na Educação: convergências de sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias, setembro 2014.

SIEMENS, G. (2010). What’s wrong with (M)OOCs? [Blog post]. elearnspace. December 19, 2010. http://www.elearnspace.org/blog/2010/12/19/whats-wrong-withmoocs.

TEIXEIRA, Antonio; MOTA, José, MORGADO, Lina, SPILKER, Maria João. iMOOC: Um Modelo Pedagógico Institucional para Cursos Abertos Massivos Online (MOOCs).IN: Revista Educação, Formação & Tecnologias (janeiro-junho, 2015), 8 (1), 4-12

YUAN, L.; POWELL, S. MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. Bolton, UK: CETIS/University of Bolton, 2013. Disponível em: http://publications.cetis.ac.uk/2013/667. Acesso em: 23 ago. 2013.

Published

2019-07-01

How to Cite

SANTOS, Ana Cristina de Mendonça; PÊSSOA, Maria Teresa Ribeiro; CAMPOS, Maria de Fatima Hanaque. METHODOLOGIES OF DIFFUSION OF KNOWLEDGE IN HIGHER EDUCATION EAD: contributions of MOOCS. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 579–612, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p579. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6175. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)