FIGHT LIKE A GIRL: gender issues in the occupations of schools of São Paulo in 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p417

Keywords:

Young women, Gender, Media, Documentary, Politics

Abstract

The article intends to analyze the insertion of the young women in the secondary movement and the visibility of the gender issues reached by young students who participated in the movement of the occupations of schools of São Paulo in 2016. Going through the paths of documentary narrative and interpreting the specific characteristics of this type of film as a representation of the historical world and a social reality, we analyze the documentary Fight light a girl by Flávio Colombini and Beatriz Alonso, which accompanied the day-to-day reality of occupations and conducted interviews with 40 girls who were ahead of the movement. The analysis of documentary as an alternative media product to the mass media showed a rupture with the arbitrary approach that the media makes with the women when portray them in a standardized way; in the documentary, the young girls are represented as protagonists of their own history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Sociologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí, Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Tocantins – UFT, Mestranda em Comunicação e Sociedade – PPGCOM/Universidade Federal do Tocantins.

Cynthia Mara Miranda, Universidade Federal do Tocantins

Doutora e mestre em Ciências Sociais (UnB), graduada em Comunicação Social (UFT) professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade e do curso de Jornalismo da  Universidade Federal do Tocantins (UFT). Integra o Núcleo de Pesquisa e Extensão Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino (Opaje-UFT). E-mail: cynthiamara@mail.uft.edu.br.

References

BIROLI, Flávia; MIGUEL, Luis Felipe. Caleidoscópio convexo: mulheres, política e mídia. São Paulo: Unesp, 2011.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

COMO ocupar um colégio? O Mal-Educado: Luta e organização nas escolas, 21 out. 2015. Disponível em: https://gremiolivre.wordpress.com/2015/10/21/como-ocupar-um-colegio-versao-online/. Acesso em: 12 fev. 2017.

ELAS no front. Revista Cult, 28 out. 2016. Disponível em: http://revistacult.uol.com.br/home/2016/10/elas-no-front. Acesso em: 13 fev. 2017.

ELIZALDE, Silvia. Tiempo de chicas: identidad, cultura y poder. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Grupo Editor Universitario, 2015.

ENNES, Marcelo Alario; MARCON, Frank. Das identidades aos processos identitários: repensando conexões entre cultura e poder. Sociologias, Porto Alegre, v. 16, n. 35, p. 274-230. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-. Acesso em: 12 fev. 2017.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Secretaria de Educação. “Dia E”: Escolas reúnem pais e responsáveis para esclarecimentos sobre a reorganização. São Paulo, 13 nov. 2015. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/noticias/dia-e-escolas-reunem-pais-e-responsaveis-para-esclarecimentos-sobre-a-reorganizacao-escolar. Acesso em: 18 jan. 2017.

JANUÁRIO, Adriano; CAMPOS, Antonia Malta; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Márcio Moretto. As ocupações de escolas em São Paulo (2015): autoritarismo burocrático, participação democrática e novas formas de luta social. Revista Fevereiro, n. 9, 2016. Disponível em: http://www.revistafevereiro.com/pag.php?r=09&t=12. Acesso em: 12 jan. 2017.

MORENO, Rachel. La mujer y los medios en Brasil. In: CHAHER, Sandra (Org.). Políticas públicas de comunicación y genero en America latina: un camino por recorrer. Ciudad Autónoma de Buenis Aires: Eudeba, 2014.

MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise crítica da narrativa. Brasília: Universidade de Brasília, 2013.

NICHOLS, Bill. Introdução do documentário. Campinas: Papirus, 2005.

NICHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 9, jan. 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11917/11167. Acesso em: 18 jan. 2017.

SCOTT, Joan W. Os usos e abusos do gênero. Projeto História, São Paulo, n. 45, p. 327-351, dez. 2012.

SINDICATO DOS PROFESSORES DO ENSINO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO (APEOESP). Governo quer fragmentar a rede estadual e prejudicar professores e estudantes. São Paulo, 25 set. 2015. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/publicacoes/opiniao-apeoesp/governo-quer-fragmentar-a-rede-estadual-e-prejudicar-professores-e-estudantes/. Acesso em: 18 jan. 2017.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2011.

TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. 2. ed. Lisboa: Veja, 1999.

______. Teorias do Jornalismo: porque as notícias são como são. v. 1. Florianópolis: Insular, 2005.

UNESCO. Um mundo e muitas vozes: comunicação e informação na nossa época. Rio de Janeiro: FGV, 1983.

ZANETTI, Julia Paiva. Jovens feministas do Rio de Janeiro: trajetórias, pautas e relações intergeracionais. Cadernos Pagu, Campinas, n. 36, p. 47-75, jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332011000100004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 fev. 2017.

Published

2017-05-21

How to Cite

DOS SANTOS, Ana Paula; MIRANDA, Cynthia Mara. FIGHT LIKE A GIRL: gender issues in the occupations of schools of São Paulo in 2016. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 417–444, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p417. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3272. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II

Most read articles by the same author(s)