FIGHT LIKE A GIRL: gender issues in the occupations of schools of São Paulo in 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p417

Keywords:

Young women, Gender, Media, Documentary, Politics

Abstract

The article intends to analyze the insertion of the young women in the secondary movement and the visibility of the gender issues reached by young students who participated in the movement of the occupations of schools of São Paulo in 2016. Going through the paths of documentary narrative and interpreting the specific characteristics of this type of film as a representation of the historical world and a social reality, we analyze the documentary Fight light a girl by Flávio Colombini and Beatriz Alonso, which accompanied the day-to-day reality of occupations and conducted interviews with 40 girls who were ahead of the movement. The analysis of documentary as an alternative media product to the mass media showed a rupture with the arbitrary approach that the media makes with the women when portray them in a standardized way; in the documentary, the young girls are represented as protagonists of their own history.

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Author Biographies

Ana Paula dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Sociologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí, Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Tocantins – UFT, Mestranda em Comunicação e Sociedade – PPGCOM/Universidade Federal do Tocantins.

Cynthia Mara Miranda, Universidade Federal do Tocantins

Doutora e mestre em Ciências Sociais (UnB), graduada em Comunicação Social (UFT) professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade e do curso de Jornalismo da  Universidade Federal do Tocantins (UFT). Integra o Núcleo de Pesquisa e Extensão Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino (Opaje-UFT). E-mail: cynthiamara@mail.uft.edu.br.

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Published

2017-05-21

How to Cite

DOS SANTOS, Ana Paula; MIRANDA, Cynthia Mara. FIGHT LIKE A GIRL: gender issues in the occupations of schools of São Paulo in 2016. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 417–444, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p417. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3272. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II

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