O USO DO CONCEITO DE QUEDA LIVRE COMO MOTIVAÇÃO PARA ESTUDAR A NATUREZA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a05pt

Keywords:

Free fall, gravity, nature

Abstract

This work brings to the public a report of a methodology used to significantly improve the understanding of the content of High School Physics regarding Free Fall, in classes that aimed to strengthen the understanding of the content concepts that can explain natural phenomena. Through simple experiments to be set up, such as measuring the falling time of a steel sphere using stopwatches, in this case five stopwatches distributed randomly among the students. The analysis of the results and these explanations allowed the improvement of practical and experimental skills, including the use of equipment, data collection and analysis of results. The approach contributed to cognitive development and problem-solving skills, stimulating analytical thinking and the ability to face more complex challenges. Furthermore, the methodology, in addition to providing familiarization with the scientific method, contributed to familiarizing students with the scientific method and its applicability in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maxwell Melo, Universidade Federal do Tocantins

Professor do Curso de Engenharia Elétrica da UFT, Campus Palmas, TO. 

Ivan Ney Alvizuri Romani, Universidade Federal do Tocantins

Professor do Curso de Engenharia Elétrica da UFT, Campus Palmas, TO. 

Jônatas Sousa Costa

Professor da Escola Estadual Frederico José Pedreira, Palmas, TO. 

Sergio Manuel Rivera Sanhueza, Universidade Federal do Tocantins

Professor do Curso de Engenharia Elétrica da UFT, Campus Palmas, TO. 

Eduardo Simões

Professor do Curso de Filosofia da UFT, Campus Palmas, TO. 

Francisco Gilson Rebouças Porto Junior, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (FACOM-UFBA), mestre em Educação pela Faculdade de Educação (PPGE-UnB) e graduado em Comunicação Social/Jornalismo, Pedagogia, História e Letras. Realizou estudos de pós-doutoramento/professor visitante nas Universidades de Coimbra (UC-Portugal), de Cádiz (UCA, Espanha), de Brasília (FAC-UnB) e UNESP (UNESP-SP). Atualmente é coordenador do Núcleo de Pesquisa e Extensão e Grupo Lattes Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino (OPAJE-UFT) e do Núcleo de Pesquisa, Ensino e Extensão Informação, Comunicação e Memória (INFO-UFT).

References

Bao, L., & Koenig, K. (2019). Physics education research for 21st century learning. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research.

Benfíca, K. F. G., & Prates, K. H. G. (2020). As contribuições do uso de experimentos no ensino–aprendizado da física. Brazilian Journal of Development, 6(6), 33686-33703.

Bonadiman, H., & Nonenmacher, S. E. B. (2007). O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(2), 194-223.

Botelho, S. de O., et al. (2020). A atividade experimental para o desenvolvimento de habilidades cognitivas dos alunos no ensino de Ciências, em uma escola pública na cidade de Manaus.

Costa, D. A. F. (2006). Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista Psicopedagogia, 23(72), 232-240. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862006000300007&lng=pt&nrm=iso . Acesso em 19 abril de 2024.

Doca, R. H., Biscoula, G. J., & Bôas, N. V. (2012). Tópicos em Física (21ª ed.). Editora Saraiva Didático.

Fitas, A. J. S. (1996). Os Principia de Newton, alguns comentários (Primeira parte, a Axiomática). Vértice, 72, 61-68.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Godoy, L., Agnolo, R. M. D., & Melo, W. C. (2020). Multiversos: Ciências da Natureza: Movimentos e Equilíbrios na Natureza. Câmara Brasileira do Livro.

Júnior, J. M. S. (2020). O ensino por investigação como abordagem para o estudo do efeito fotoelétrico com estudantes do ensino médio de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(1), 51-78.

Olson, S., & Loucks, S. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. In Horsley, Editors. Committee on the Development of an Addendum to the National Science Education Standards on Scientific Inquiry, National Research Council. ISBN: 0-309-51895-4.

Ramalho, N., & Toledo. (2009). Os Fundamentos da Física. Moderna Plus, Volume 1.

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and Language (A. Kozulin, Ed.). The MIT Press.

Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2025-06-02

How to Cite

MELO, Maxwell; ROMANI, Ivan Ney Alvizuri; COSTA, Jônatas Sousa; MANUEL RIVERA SANHUEZA, Sergio; SIMÕES, Eduardo; PORTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. O USO DO CONCEITO DE QUEDA LIVRE COMO MOTIVAÇÃO PARA ESTUDAR A NATUREZA. Observatory Journal, [S. l.], v. 11, n. 1, p. a5, 2025. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a05pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/20664. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>