O USO DO CONCEITO DE QUEDA LIVRE COMO MOTIVAÇÃO PARA ESTUDAR A NATUREZA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a05ptKeywords:
Free fall, gravity, natureAbstract
This work brings to the public a report of a methodology used to significantly improve the understanding of the content of High School Physics regarding Free Fall, in classes that aimed to strengthen the understanding of the content concepts that can explain natural phenomena. Through simple experiments to be set up, such as measuring the falling time of a steel sphere using stopwatches, in this case five stopwatches distributed randomly among the students. The analysis of the results and these explanations allowed the improvement of practical and experimental skills, including the use of equipment, data collection and analysis of results. The approach contributed to cognitive development and problem-solving skills, stimulating analytical thinking and the ability to face more complex challenges. Furthermore, the methodology, in addition to providing familiarization with the scientific method, contributed to familiarizing students with the scientific method and its applicability in everyday life.
Downloads
References
Bao, L., & Koenig, K. (2019). Physics education research for 21st century learning. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research.
Benfíca, K. F. G., & Prates, K. H. G. (2020). As contribuições do uso de experimentos no ensino–aprendizado da física. Brazilian Journal of Development, 6(6), 33686-33703.
Bonadiman, H., & Nonenmacher, S. E. B. (2007). O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(2), 194-223.
Botelho, S. de O., et al. (2020). A atividade experimental para o desenvolvimento de habilidades cognitivas dos alunos no ensino de Ciências, em uma escola pública na cidade de Manaus.
Costa, D. A. F. (2006). Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista Psicopedagogia, 23(72), 232-240. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862006000300007&lng=pt&nrm=iso . Acesso em 19 abril de 2024.
Doca, R. H., Biscoula, G. J., & Bôas, N. V. (2012). Tópicos em Física (21ª ed.). Editora Saraiva Didático.
Fitas, A. J. S. (1996). Os Principia de Newton, alguns comentários (Primeira parte, a Axiomática). Vértice, 72, 61-68.
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Godoy, L., Agnolo, R. M. D., & Melo, W. C. (2020). Multiversos: Ciências da Natureza: Movimentos e Equilíbrios na Natureza. Câmara Brasileira do Livro.
Júnior, J. M. S. (2020). O ensino por investigação como abordagem para o estudo do efeito fotoelétrico com estudantes do ensino médio de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(1), 51-78.
Olson, S., & Loucks, S. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. In Horsley, Editors. Committee on the Development of an Addendum to the National Science Education Standards on Scientific Inquiry, National Research Council. ISBN: 0-309-51895-4.
Ramalho, N., & Toledo. (2009). Os Fundamentos da Física. Moderna Plus, Volume 1.
Vygotsky, L. S. (1986). Thought and Language (A. Kozulin, Ed.). The MIT Press.
Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.