SPECIFIC AND DIFFERENTIATED EDUCATION: cultural complexes of the Haliti-Paresi mother tongue

Autores

  • Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira UNEMAT
  • Nilce Zonizokemairô UNEMAT

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a4en

Palavras-chave:

Mother tongue, Haliti-Paresi, Culture

Resumo

This article presents some reflections related to mother tongue teaching with the Haliti - Paresi people. It is the result of some questions raised from the classes at the Post-Graduation Stricto Sensu Professional Master in “Teaching in Indigenous Intercultural Context” - UNEMAT, about significant pedagogical practices within the context of the specific, differentiated, intercultural and bilingual school. It addresses the place of the mother tongue in the school and its cultural complexes constituted by stories, memories and its own culture. Localizes the mother tongue as a language of instruction at school, as a linguistic ethnopolitics and as a fundamental factor of ethnic identity.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira, UNEMAT

Professor at the State University of Mato Grosso. PhD in Education from UFRGS. Pedagogical Coordinator of the Intercultural Pedagogy course-FAINDI-Unemat-Campus of Barra do Bugres-MT. Professor of the graduate programs in Education-PPGEdu and Master in Teaching in Indigenous Intercultural Context- PPGECII. waldineiaferreira@unemat.br.

0000-0001-5949-7590

Nilce Zonizokemairô, UNEMAT

Master's student of the Strictu Sensu graduate program Master in "Teaching in Indigenous Intercultural Context". Professor at the Zozoiterô Indigenous Municipal School.

0000-0001-7657-1027

Referências

BRASIL. Estatuto do Índio. Lei nº 6001 de 19 de dezembro de 1973.

BRASIL. Constituição da República federativa do Brasil, 1988.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Indígena. Brasília: MEC/SEF, 1999.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008. Disponível: https://www.scielo.br.

FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara. Produções de sentidos: movimentos decoloniais na vivência do Programa Institucionalizado de Iniciação à Docência. RELVA, Juara/MT/Brasil, v. 7, n. 2, p. 63-73, jul./dez. 2020.

Ferreira, W. A. de A.; Cruz, M. C. da & Zitkoski, J. J., Mulheres Kawaiwete e Nambikwara: Guardiãs da língua materna. In Ferreira, W. A. de A.; et al. (Org). Mulheres e Identidades: Epistemologias do Sul – Mulheres, Territórios e Identidades, vol. 3. Curitiba: CRV, 2019, p.37-45.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GRANDO, Beleni Salete Grando. Movimentos Indígenas do Brasil: a cultura autoritária e preconceituosa e a Educação Física. Motrivivência: Ano XI, 14, Maio/2000. Disponível: periódicos.ufsc.br.

HALITI-PARESI. Plano de Gestão-Haliti-Paresi: Território Indígena Haliti-Paresi. Mato Grosso-Brasil, 2019.

KEZONAZOKERO, Tereza Cristina. O ensino de língua materna na escola da aldeia Rio Verde: preservação e fortalecimento. Barra do Bugres: Unemat/Faindi, 2020. Trabalho de Conclusão de Curso, 2016.

MARTINS, Daniel Valério. A intraculturalidade nas comunidades indígenas da região metropolitana de Fortaleza-CE Brasil: caminho para o desenvolvimento e sobreculturalidade. Tese doutorado. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Salamanca, 2015.

MARÍN, José. Educação e Interculturalidade: Conhecimentos, saberes e práticas descoloniais. In: CECHETTI, Elcio e POZZER, Adecir. Educação e Interculturalidade: Conhecimentos, saberes e práticas descoloniais. Blumenau: Edifurb, 2014, p.45.

MARTINS, Daniel Valério. Conceitos de Contatos Culturais e de Intervenção Social que Incidem na Sociedade Latino americana do Século XXI: Intra, Multi, Inter, Trans e Sobreculturalidade. Revista Pluri - Vol. 1, Nº 1 (2018)

MONTE, Nietta Lindenberg. Política Pública e Educação Escolar indígena no Brasil. In: Conferência Ameríndia: tecendo caminhos da educação escolar. Anais do Congresso de Professores Indígenas do Brasil. Cuiabá-MT: Secretaria de Estado de Educação Escolar Indígena de Mato Grosso, 1997.

NAZKEMAI, Elismara Cristina. A importância da Língua Materna para o povo Haliti Paresi. Aldeia Rio Verde, Tangará da Serra/MT. SEDUC/ Magistério Intercultural Kamahiye, 2018.

PAES, Maria Helena Rodrigues. A questão da língua na escola indígena em aldeias Paresi de Tangará da Serra-MT. Revista Brasileira de Educação. Set/Out/Nov/Dez 2002 Nº 21. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a04.

PIVETTA, Darci Luiz. Amazônia Meridional: território deflagrado, educação Pacificadora. 1999. 249 f. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.

SEKI, Lucy. A Linguística Indígena no Brasil. D.E.L.T.A., Vol. 15, N.º ESPECIAL, 1999 (257-290). Disponível: http://repositorio.unicamp.br.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e ouros ensaios da antropologia. São Paulo: Cosac e Naify, 2002.

Publicado

2021-01-01

Como Citar

FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara; ZONIZOKEMAIRÔ, Nilce. SPECIFIC AND DIFFERENTIATED EDUCATION: cultural complexes of the Haliti-Paresi mother tongue. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 1, p. a4en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a4en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12114. Acesso em: 30 abr. 2024.