THE BODY MOVEMENT AT CARIMBÓ DANCE: A contribution to the Sensory-Motor Development at Physical Education class in Early Childhood Education in Belém (PA)

Autores

  • Ana D'Arc Martins de Azevedo Universidade do Estado do Pará (UEPA)
  • Camila Rodrigues Neiva Universidade da Amazônia (UNAMA)
  • Edgar Monteiro Chagas Junior Universidade da Amazônia (UNAMA)
  • Maria Betânia de Carvalho Fidalgo Arroyo Universidade da Amazônia (UNAMA)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a1en

Palavras-chave:

Carimbó, Sensory-Motor Development, Physical Education

Resumo

This article highlights Carimbó as a symbol of traditional culture and the state of Pará identity, being an instrument to work according to Wallon theory on sensory-motor development. The matter discussed is about to know how Carimbó contributes to students sensory-motor development in Early Childhood Education (toddlers) in Physical Education classes. It's a qualitative case study research, that used a participatory observation instrument and an open interview with a teacher and six students. For data analysis, data triangulation was used. As a result, we understand that Carimbó made viable the students sensory-motor development. On this account it was possible to observe the development of the researched aspects.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ana D'Arc Martins de Azevedo, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

PhD in Education (PUC/SP). Adjunct professor at Universidade do Estado do Pará (UEPA). azevedoanadarc@gmail.com.

 0000-0003-4240-9579

Camila Rodrigues Neiva, Universidade da Amazônia (UNAMA)

Master by the Postgraduate Program in Communication, Languages and Culture – PPGCLC (PPGCLC/UNAMA). camiius.rodrigues@hotmail.com.

0000-0003-3028-7201

Edgar Monteiro Chagas Junior, Universidade da Amazônia (UNAMA)

PhD in Sociology and Anthropology (PPGSA/UFPA). Professor and Researcher at Universidade da Amazônia – UNAMA, where also coordinates the Graduate Program in Communication, Languages and Culture – PPGCLC. edgar.chagas@unama.br.

0000-0003-2048-560X

Maria Betânia de Carvalho Fidalgo Arroyo, Universidade da Amazônia (UNAMA)

PhD by the Graduate Program in Administration (PPAD) at Universidade da Amazônia (UNAMA). Professor and researcher in the Postgraduate Program in Communication, Languages and Culture (PPGCLC) at UNAMA. betania.fidalgo@unama.br.

0000-0002-7745-6394

Referências

BASEI, Andréia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p. 1-12, 2008.

BRASIL. BNCC – Base Nacional Comum Curricular. Proposta Preliminar Primeira Versão Revista. Brasília, DF, 2016.

CAPARROZ, F. E. Entre a educação física na escola e a educação física da escola. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário de folclore brasileiro. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1972.

COSTA, Tony Leão da. Carimbó e Brega: Indústria cultural e tradição na música popular do norte do Brasil. Revista Estudos Amazônicos, Belém v. VI, n. 1, p. 149 – 177, 2011.

FIGUEIREDO, Silvio Lima. BOGÉA, Eliana. Hibridismo cultural e atualização da cultura: o Carimbó do Brasil. Revista Resgate, Campinas, v. 23, n. 2, p. 81-92, 2015.

GABBAY, Marcello M. Representações sobre O Carimbó: Tradição X Modernidade. In: Anais do IX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte – Intercom. Rio Branco: Intercom, 2010.

GIFFONI, Maria Amália Corrêa. Danças Folclóricas Brasileiras. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1973.

NEVES, Adriana Di Marco. A dança do Carimbó, 2013. Disponível em: <http://wikidanca.net/wiki/index.php/A_Dan%C3%A7a_do_Carimb%C3%B3>. Acesso em: 08 abr. 2018.

SALLES, Vicente, SALLES, Marena Isdebski. Carimbó: trabalho e lazer do caboclo. Revista Brasileira de Folclore, Rio de Janeiro, v. 9, n. 25, p. 257-282, set./ dez. 1969.

SOUZA JUNIOR, Marcílio et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Rev. Bras. Ciênc. Esporte (Impr.) [online]. 2011, vol.33, n.2, pp.391-411. ISSN 0101-3289. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200008.

SOUZA, Aparecida Ivonete Merenda. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. v.2. Danças Folclóricas na Educação Física. Resgatando a Cultura Popular. 2011.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALLON, Henri. As origens do caráter da criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.

WALLON, Henri. Psicologia e Educação da Infância. Lisboa: Estampa, 1975.

Publicado

2021-01-01

Como Citar

AZEVEDO, Ana D’Arc Martins de; NEIVA, Camila Rodrigues; CHAGAS JUNIOR, Edgar Monteiro; ARROYO, Maria Betânia de Carvalho Fidalgo. THE BODY MOVEMENT AT CARIMBÓ DANCE: A contribution to the Sensory-Motor Development at Physical Education class in Early Childhood Education in Belém (PA). Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 1, p. a1en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a1en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12133. Acesso em: 28 mar. 2024.