FOR THE LEARNING MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p882

Keywords:

Learning management, Teaching management, Autonomy

Abstract

In this work we seek to structure an epistemic guideline for the concept of learning management and establish the counterpoint with the traditional structure of educational thinking referenced by the teaching management. We did not pretend to historicize the concepts, what we propose is a discussion contextualized in the contemporary critique of traditional models of teaching. It is a bibliographic essay study that deals with the management of learning as a possible pedagogical proposal insofar as each learner can be subject in learning and classificatory linearity gives rise to learning collaboration networks. It is understood that the learning oriented by the management of the learning needs to be delimited by the contextualization of the learning; pedagogical mediation and integrative evaluation. Thus, it is necessary to appropriate autonomy to connect the still unknown to the already known, going from the superficiality of information to the depth of knowledge. We need to move forward and build curricula capable of apprehending the dynamics of learning, for this we must overcome organizational models based on principles of teaching management in which administrative time overlaps learning time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Lauro Martins, Universidade Federal do Tocantins

 Doutorado Ciências da Educação pela Universidade do Minho (Portugal), Mestre em Educação pela Universidad Autonoma de Asunción (Paraguai), Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná. Professor Adjunto na Universidade Federal de Tocantins – Brasil, Coordenador do programa de mestrado em Ensino em Ciências e Saúde e Membro do Opaje. Email. jlauro@uft.edu.br

References

ASSMANN, H. Redes digitais e metamorfose do aprender. Petropolis-RJ: Vozes, 2005.

AUSUBEL, D. P. Adquisicion y Retención del Conocimento: Una Perspectiva Congnitiva. Barcelona: Paidós (Original publicada em 2000), 2002.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CANARIO, R. A escola tem futuro? Das promessas as incertezas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DUBREUCQ, F. Jean-Ovide Decroly. Tradução de Carlos Alberto Vieira Coelho e Jason Ferreira Mafra. Recife: Editora Massangana, 2010.

FONSECA, V. Aprender a aprender: Educabilidade cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LEVY, P. As Tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

MARTINS, J. L. A gestão da aprendizagem em ambiente virtual. Universidade do Minho. Braga; Portugal. 2014. (Disponível em http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34067). (Tese de doutrorado).

MOORE, M. G. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, n. Original publicado em Keegan, D. (1993) Theoretical Principles of Distance Education. London: London: Routledge. Traduzido por Wilson Azevêdo, p. 22-38. Disponível em http://goo.gl/5VXFUK, Agosto 2002.

MORAES, M. C.; PERCE, L.; BRUNO, A. R. Pesquisando fundamentos para novas práticas na educação online. São Paulo: RG Editores, 2008.

NUNES, A. H. D. S. R.; ACCIOLY, D. C. D. S.; SOUZA, S. M. D. O. Comunicação e Educação: Bases Epistemológicas Fundamentadas na Perspectiva Dialógica de Paulo Freire. XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo.: [s.n.]. 2016. Disponível em http://portalintercom.org.br/anais/nacional2016.

OKADA, A. Colearn 2.0 - Coaprendizagem via comunidades abertas de pesquisa, práticas e recursos educacionais. e-Curriculum, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. , v. 7, n. 1, p. 1-15.Disponivel em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76619165010, 2011 a.

PAIVA, V. L. M. D. O. E. Autonomia e Complexidade: uma analise de narrativas de aprendizagem. In: MAXIMINA M. FREIRE, M. H. V. A. Lingüística Aplicada e Contemporaneidade. Campinas e São Paulo: Pontes e ALAB, 2005. p. 135-153. Acesso em: 10 julho 2012.

POZO, J. I. Teorias cognitivas del aprendizage. 9. ed. Madrid: Morata, 2006.

SILVA, M. Educação presencial e online. Sugestões de interatividade na cibercultura. In: TRIVINHO, E. &. C. E. (. ). A cibercultura e seu espelho. São Paulo: ABCiber ; Instituto Itaú Cultural, 2009.

Published

2018-08-01

How to Cite

MARTINS, José Lauro. FOR THE LEARNING MANAGEMENT. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 882–899, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p882. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5350. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)