SMALL BARBIES OR MINICELEBRITIES: bodies built in the Media Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p561

Keywords:

Dolls, Girls, Media

Abstract

This work studies the possibility of relating the image of minicelebrities to the image of dolls. This fact stems from the pressure suffered by the girls who live in the Media Age and are subjected to dozens of strategies to adapt their aesthetics to what is presented as a tendency in the liquid world. In this context, we suggest the Barbie doll as a representative of the perfect aesthetic, as well as a rich and seductive lifestyle, sought by many girls. The study has material extracted online based on bibliographical research with Communication and Applied Social Sciences authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Zovin, Faculdade Casper Libero

Doutora e Mestre em Comunicação pela Unip, possui pós graduação em Marketing e Propaganda (2000) pela Faculdade de Comunicação Social Casper Líbero e graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (1997) pela mesma instituição. Atualmente é professora titular de cursos de Marketing, Comunicação e Moda. E-mail: cris.zovin@gmail.com.

Monik Costa Florian Lelis, Uninove

Mestre em Comunicação pela Unip, pós graduação em Comunicação e Marketing pela Faculdade de Comunicação Social Casper Líbero e Graduação em Propaganda, Publicidade e Criação com habilitação em Marketing em Propaganda e Publicidade pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atualmente é professora titular do curso de Marketing na Uninove. E-mail: monik1florian@gmail.com.

References

BARBOSA, Liliane; BRAGA, Claudomilson Fernandes. Marcas Célebres, Celebridades e Consumo: quem usa quem? In: XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste, 2011, Cuiabá. IJ 6 – Interfaces da Comunicação. Cuiabá: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Disponível em: <http://intercom.org.br/papers/regionais/centrooeste2011/resumos/R27-0217-1.pdf>. Acesso em: 25.10.2013.

BORGES, Eliane Medeiros. Corpo, espetáculo e consumo: novas configurações midiáticas para a infância. Juiz de Fora: Media & Jornalismo v. II, p. 91-103, 2007.

BRANDINI, Valéria. Bela de morrer, chic de doer, do corpo fabricado pela moda: o corpo como comunicação, cultura e consumo na moderna urbe. In: Contemporânea, 2007, vol 5, nº 1, 2. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/3508/2563, acesso em 20.01.2017.

ECO, Umberto. (ORG.) História da Feiúra. Rio de Janeiro: Record, 2007.

GEBAUER, Günther; WULF, Christopher. Mimese na Cultura. AnnaBlume. São Paulo: 2004.

HOLZMEISTER, Silvana. O estranho na moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

KEIL, Ivete Menetzeder. Da infância e do trabalho precoce na indústria do entretenimento e da moda. Brasília, vol.4, No 1/ 2010. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas. Disponível em: <http://periodicos.bce.unb.br/index.php/repam/article/view/3444/3001>. Acesso em: 08.10.2013.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do efêmero. A moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

PEREIRA, Viviane A. Corpo irreal, Peso normal: transformações na subjetividade feminina. Curitiba: Ed. Juruá, 2010.

ROVERI, Fernanda. Barbie na educação de meninas – do rosa ao choque. São Paulo: Annablume, 2012.

ROGERS, Mary F. Barbie Culture. Londres: Sage Publications, 1999.

SCHOR, Juliet B. Nascidos para comprar: uma leitura essencial para orientarmos nossas crianças na era do consumismo. São Paulo: Editora Gente, 2009.

WULF, Christopher. Antropologia da Educação. Campinas: Ed. Átomo & Alínea, 1994.

Published

2017-08-01

How to Cite

ZOVIN, Cristiane; LELIS, Monik Costa Florian. SMALL BARBIES OR MINICELEBRITIES: bodies built in the Media Age. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 561–581, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p561. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3330. Acesso em: 19 dec. 2024.