YOUNG WOMEN: challenges for the construction of the representation of diversity in the media
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p346Keywords:
Young women, Social Control, ImageAbstract
This article aims to discuss the strategies for social control of young women image
from the proposals related to communication contained in national plans for public
policies built in national policy conference for women held in 2004, 2007 and 2011
and the national policy conferences for youth held in 2008, 2011 and 2015. From a
documentary and content analysis of the resolutions of these conferences presented as the theme of the discussion progressed over the years in the Brazilian institutional field. By addressing issues such as communication, gender and youth in institutional documents we pointed out the challenges that still exist for the construction of their representation of diversity in the Brazilian media landscape.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 70. ed. Lisboa, Portugal: LDA, 2009.
BRASIL, Presidência da República. Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres (PNPM I). Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2004.
_____. Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres (PNPM II). Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2007.
_____. Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres (PNPM 2013-2015). Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2011.
_____. Presidência da República. Secretaria Nacional de Juventude. Caderno de Resoluções da I Conferência Nacional de Políticas para a Juventude. Brasília: Secretaria Nacional de Juventude, 2008.
_____. Secretaria Nacional de Juventude. Propostas Finais Aprovadas da II Conferência Nacional de Juventude. Brasília, 2011.
_____. Secretaria Nacional de Juventude. Propostas Aprovadas da III Conferência Nacional de Juventude. Brasília, 2015.
INTERVOZES. Coletivo Brasil de Comunicação Social. Caminhos para a luta pelo direito à comunicação no Brasil - como combater as ilegalidades no Rádio e na TV. São Paulo: 2015.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARINONI, Bruno. Concentração dos meios de comunicação de massa e o desafio da democratização da mídia no Brasil. n. 13/2015, Friedrich Ebert Stiftung, Brasil, 2015.
MENESES, V. D. ; MIRANDA, C. M. . Reflexões sobre a cultura da imagem e o imaginário feminino na publicidade. In: Observatório, Palmas, v. 1, n.1, p. 162-184, 2015.
MIRANDA, C. M.. Debates sobre comunicação e cultura a partir do ponto de vista das jovens mulheres. In: LOBATO, Ana Laura. (Org.). Jovens Mulheres e Políticas Públicas (Livro Eletrônico) - Coleção juventude. Série Estudos, n. 2.2.ed.Brasília - DF: Presidência da República, v. 1, p. 168-180, 2014.
MORENO, Rachel. A imagem da mulher na mídia – controle social comparado. São Paulo: Publisher Brasil, 2012. 296 p.
ROST, Mariana. &VIEIRA, Miriam Steffen. Convenções de Gênero e Violência Sexual: a cultura do estupro no ciberespaço. In: Contemporânea: comunicação e cultura, Salvador, Universidade Federal da Bahia,v.13, n.02, p. 261-279, mai./ago. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.