Webjournalism and Sports Modalities in Brazil:

preferences and expectations

Authors

  • Liana Vidigal Rocha UFT
  • Luciano Victor Barros Maluly Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n1p3

Keywords:

Webjournalism, Digital Media, Modalities Sports

Abstract

This article presents a Sports Webjournalism profile in Brazil through a survey conducted among professionals, researchers and students interested in journalism and sports in São Paulo (SP) and Palmas (TO). The main concern was to see if still predominate interest in major sports, especially soccer, and also the sites and portals managed by the main groups of communication such as Globo, Folha de S. Paulo and ESPN. It was possible to analyze the audience profile of these areas in terms of content and access, and realize that there is interest in sports yet explored - football - in addition to the growth of vehicles such as Lancenet! and Trivela.

Author Biography

Liana Vidigal Rocha, UFT

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996), mestrado (2001) e doutorado (2006) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Trabalhou na UniABC, em Santo André, entre os anos de 2000 e 2002, e na Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo, de 2001 a 2008. Atualmente ocupa o cargo de professor-adjunto, na Universidade Federal do Tocantins, é professora do mestrado em Comunicação e Sociedade (PPGCOM-UFT) e lidera o Grupo de Pesquisa em Jornalismo e Multimídia (CNPq).

References

BONSATTI, Bruno. Esporte interativo conquistou os direitos de transmissão dos clubes sendo o “anti-Globo”. Trivela, 19 de abril de 2016. Disponível em: <http://trivela.uol.com.br/esporte-interativo-conquistou-os-direitos-de-transmissao-dos-clubes-sendo-o-anti-globo/>. Acesso em: 17 ago 2016.

COMITÊ OLÍMPICO BRASILEIRO. Olimpismo - suas origens e ideais. Rio de Janeiro: COB, 2010.

ERBOLATO, Mário L. Jornalismo especializado. São Paulo: Atlas, 1981.

MARQUES, R. F. R. O conceito de esporte como fenômeno globalizado: pluralidade e controvérsias. Revista Observatório del Esporte. Santiago: Universidade de Los Lagos, volume 1, número 1, janeiro-março de 2015, pp. 147-185. Disponível em: <http://www.revistaobservatoriodeldeporte.cl/vol-12c-nba1/oficial-articulo-dr.-renato-francisco-rodru00cdgues--marques.pdf>. Acesso em 10 ago 2016.

MARTINS, Isildinha. A comunicação nas organizações desportivas no Brasil – profissionais e instrumentos. São Bernardo do Campo, 2006. Tese (Doutorado em Comunicação). Programa de Pós-graduação, Universidade Metodista de São Paulo.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento, execução e análise, 2a. ed. São Paulo: Atlas, 2v., v.2. 1994.

MESSA, Fábio de Carvalho. Jornalismo Esportivo não é só entretenimento. 8º Fórum Nacional de Professores de Jornalismo. Disponível em: <http://www.fnpj.org.br/dados/grupos/jornalismo-esportivo-nao-e-so-entretenimento%5B169%5D.pdf>. Acesso em: 28 ago 2016.

MALULY, Luciano V. B; ROCHA, Liana Vidigal e BULLARA, Rafael. Oficina de Webjornalismo Esportivo. São Paulo, 10 nov. 2016. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ZJEms5ynV8c> e <https://www.youtube.com/watch?v=2fXMUeQrovU>. Acesso em: 12 ago 2016.

PERNISA Jr., Carlos. Mídia Digital. Lumina, Juiz de Fora - Facom/UFJF, v. 5, n. 1, jan./jun. 2002.

REPPOLD FILHO, A. R.; PINTO, L. M. M.; RODRIGUES, R. P.; ENGELMAN, S. Olimpismo e educação olímpica no Brasil. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: <http://www2.esporte.gov.br/arquivos/snelis/esporteLazer/cedes/olimpismoEducacaoOlimpica.pdf>. Acesso em 12 ago 2016.

SANTAELLA, Lucia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 22. Dezembro 2003.

TAMBUCCI, P. L.; OLIVEIRA, J.G.M. e SOBRINHO, J.C. Esporte & Jornalismo. São Paulo: Cepeusp, 1997.

TAMBUCCI, P. L. Marketing Esportivo. In HIGUCHI, Mitsuro Yanale. Gestão de Marketing e Comunicação: avanços e aplicações. 2.Ed. São Paulo: Saraiva, 2011.

Published

2017-01-12

How to Cite

Rocha, L. V., & Maluly, L. V. B. (2017). Webjournalism and Sports Modalities in Brazil:: preferences and expectations. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 4(1), 03–13. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n1p3

Issue

Section

Artigos