Escola da Terra in the state of Goiás: an interdisciplinary proposal of the gender debate for the curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13831

Abstract

ABSTRACT. Escola da Terra in the state of Goiás started its activities in 2018. In two editions, it served 320 educators in the field. Based on the scope that Escola da Terra has reached in the state, with this work we seek to reflect on how the themes of interdisciplinarity, curriculum and gender allow a more coherent perception of the teaching process in the school of our time. We seek the theoretical framework of discourse and its meaning, within the analysis of French discourse, which has Michel Foucault as a reference. As a methodological resource, we adopted semi-structured questions, using the virtual space as a means of accessing the speeches of the participating teachers. From the speeches of the research subjects, we understand that the debate and continuing education have made it possible to break with the biological and naturalized view of gender, helping the understanding of sexuality. Furthermore, thinking about the curriculum and the importance of differences in the classroom is possible through collaborative work that requires challenge, negotiation, and flexibility to build an interdisciplinary proposal contextualized with the reality of the field and its subjects.

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Author Biographies

Elisandra Carneiro de Freitas Cardoso, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora adjunta do curso de Licenciatura em Educação do Campo – UFG-Câmpus Goiás. Doutora e mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2020). Licenciada em Ciências Biológicas pela UFG (2009). Membro do grupo de pesquisa: “Educação no Cerrado e Cidadania”.

Welson Barbosa Santos, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Pós Doutor em Educação Escolar pela UNESP - 2018, Doutor em educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar - 2015, mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU - 2010, licenciado em Ciências Exatas e Naturais pela Universidade de Uberaba - 1990 e em Pedagogia pela Faculdade Integrada de Araguatins - 2017. Professor Adjunto III no Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia-UFU.

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Catalão. Líder - Fundador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC – UFCAT/CNPq. Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas, Licenciado em Pedagogia pela UFU; Mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutor em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação pela PUC-GO.

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Published

2022-05-28

How to Cite

Carneiro de Freitas Cardoso, E., Barbosa Santos, W., & Faleiro, W. (2022). Escola da Terra in the state of Goiás: an interdisciplinary proposal of the gender debate for the curriculum. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13831. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13831

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