Normas e Diretrizes / Guidelines and instructions for authors
Sobre a revista / About the Journal
Conselho Editorial / Editorial Board
Artigos mais citados / Most Cited Articles
REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO DO CAMPO
BRAZILIAN JOURNAL OF RURAL EDUCATION
EDITOR CHEFE / EDITOR IN CHIEF
Gustavo Cunha de Araújo, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
EDITORES ASSISTENTES / EDITORIAL ASSISTANT
Cícero da Silva, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Cássia Ferreira Miranda, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Juliane Gomes de Sousa, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
EDITORES ASSOCIADOS INTERNACIONAIS / INTERNATIONAL ASSOCIATE EDITORS
Beatrice Kabui Icheria, Faculty of Education, University of Pretoria, Pretória, África do Sul
Pere Puig Calvó, Departament de Ciències de l'Educació, Universitat Internacional de Catalunya, Catalunya, Espanha
CONSELHO EDITORIAL INTERNACIONAL / INTERNATIONAL EDITORIAL STAFF
Antonia Darder, School of Education, Loyola Marymount University, Los Angeles, United States
Bernard Charlot, Sciences de l'éducation, l'Université Paris 8, Paris, França
Bruno Baronnet, Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana, Veracruz, México
Carlos Manique, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal
Daniel Schugurensky, School of Public Affairs and School of Social Transformation, Arizona State University, Arizona, United States
Dušan Stamenković, Faculty of Philosophy and CogSci Center, University of Niš, Sérvia
Eliud Torres Velázquez, Posgrado en Desarrollo Rural, Universidad Autónoma Metropolitana – Unidad Xochimilco, México
Fernando Hernández, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona, Universidade de Barcelona – UB, Espanha
Inés Dussel, Departamento de Investigaciones Educativas Del CINVESTAV-IPN, Cidade do México, México
Jean-Louis Ichard – Institut INFOCAP, Formation des acteurs du monde agricole et rural, Paris, França
Jordi González García, Facultad de la Educación, Universitat Internacional de Catalunya, Catalunya, Espanha
Juan Wahren, Grupo de Estudios Rurales / Grupo de Estudios de los Movimientos Sociales de América Latina, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Buenos Aires, Argentina
Leda Anahi Guelman, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE), Universidad de Buenos Aires (UBA), Buenos Aires, Argentina
Lídice Mesa Gómez, Reitoria, Universidade de Artemisa, Artemisa, Cuba
Luisa Isabel Rodriguez Bello, Departamento de Castellano, Literatura y Latín, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas, Venezuela
Manuel José Jacinto Sarmento Pereira, Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga, Portugal
María Mercedes Palumbo, Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján, Luján, Argentina
Pedro dos Santos Ribeiro Mucharreira, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal
Martina Paatela-Nieminen, Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, Helsinki, Finlândia
Roberto García-Marirrodriga, Facultad de Educación Universidad Internacional de la Rioja, La Rioja, Espanha
Yaumary Reiné Herrera, Reitoria, Universidade de Artemisa, Artemisa, Cuba
CONSELHO EDITORIAL NACIONAL / NATIONAL EDITORIAL STAFF
Adelaide Ferreira Coutinho, Departamento de Educação II, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, São Luiz, Maranhão, Brasil
Agnaldo Rodrigues da Silva, Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Cáceres, Mato Grosso, Brasil
Analise de Jesus da Silva, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
Anderson Fabrício Andrade Brasil, Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Cruz das Almas, Bahia, Brasil
Clarice Aparecida Santos, Instituto de Educação, Universidade de Brasília - UnB, Planaltina, Brasília, Brasil
Edson Caetano, Departamento de Teorias e Fundamentos da Educação, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil
Fábio Pessoa Vieira, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador, Bahia, Brasil
Fátima Costa de Lima, Departamento de Artes Cênicas, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
Fernando José Martins, Centro de Educação e Letras, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil
Geraldo Márcio Alves dos Santos, Departamento de Administração Escolar, Universidade Federal de Viçosa - UFV, Viçosa, Minas Gerais, Brasil
Gerda Margit Schutz Foerst, Centro de Educação, Universidade Federal de Espírito Santo - UFES, Vitória, Espírito Santo, Brasil
Helena Quirino Porto Aires, Departamento de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Arraias, Tocantins, Brasil
Idemar Vizolli, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Arraias, Tocantins, Brasil
Ilma Ferreira Machado, Faculdade de Educação, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Cáceres, Mato Grosso, Brasil
Janete Maria Lins de Azevedo, Departamento de Fundamentos Socio-Filosóficos da Educação, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, Pernambuco, Brasil
João Batista Pereira de Queiroz, Instituto de Educação, Universidade de Brasília - UnB, Planaltina, Brasília, Brasil
José Carlos Miguel, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP, Marília, São Paulo, Brasil
José Jarbas Pinheiro Ruas Junior, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Juliana Chioca Ipolito, Departamento de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Miracema, Tocantins, Brasil
Kaé Stoll Colvero, Instituto de Ciências Exatas e da Natureza, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Fortaleza, Ceará, Brasil
Klivia Cassia Freitas de Sousa, Departamento de Pedagogia, Universidade Federal Uberlândia - UFU, Ituiutaba, Minas Gerais, Brasil
Leandra Domingues Silvério, Departamento de História, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM, Uberaba, Minas Gerais, Brasil
Leon de Paula, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Lilia Neves Gonçalves, Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia - UFU, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil
Lourdes Helena da Silva, Departamento de Educação, Universidade Federal de Viçosa - UFV, Viçosa, Minas Gerais, Brasil
Maria de Lourdes Bernartt, Departamento Acadêmico de Ciências Humanas, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Pato Branco, Paraná, Brasil
Maciel Cover, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Mara Pereira da Silva, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Marco Aurélio Gomes de Oliveira, Departamento de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Mário Borges Netto, Departamento de Pedagogia, Universidade Federal de Uberlândia - UFU, Ituiutaba, Minas Gerais, Brasil
Marcus Facchin Bonilla, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Michèle Sato, Departamento de Ensino e Organização, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil
Miguel González Arroyo, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
Mônica Castagna Molina, Instituto de Educação, Universidade de Brasília - UnB, Planaltina, Brasília, Brasil
Natascha Eugênia Janata, Departamento de Estudos Especializados em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
Neusa Maria Dal Ri, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP, Marília, São Paulo, Brasil
Paulo Gerson Rodrigues Stefanello, Curso de Licenciatura em Letras, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS, Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil
Rafael Litvin Villas-Boas, Instituto de Educação, Universidade de Brasília - UnB, Planaltina, Brasília, Brasil
Rejane Cleide Medeiros de Almeida, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Ribamar Ribeiro Júnior, Departamento de Ensino, Instituto Federal do Pará - IFPA, Marabá, Pará, Brasil
Rogério Omar Caliari, Departamento de Ensino, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES, Colatina, Espírito Santo, Brasil
Salomão Antônio Mufarrej Hage, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará - UFPA, Belém, Pará, Brasil
Sidinei Esteves de Oliveira de Jesus, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Sônia Maria dos Santos, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia - UFU, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil
Sérgio Botton Barcellos, Instituto de Ciências Humanas e da Formação, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil
Wilson José Soares, Departamento de Ensino, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT, Rondonópolis, Mato Grosso, Brasil
Tereza Mara Franzoni, Departamento de Artes Cênicas, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
Ubiratan Francisco de Oliveira, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasi
SECRETÁRIA DA REVISTA / SECRETARY OF THE JOURNAL
Fernanda Silva Rodrigues, Secretária, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
REVISORES DA REVISTA / PROOFREADING OF THE JOURNAL
Alessandra de Fátima Camargo Godoi, Secretaria de Estado da Educação de Goiás
Cícero da Silva, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
Eveliny Almeida Feitosa Jácome, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
EDITORAÇÃO ELETRÔNICA E PROJETO GRÁFICO DA REVISTA / GRAPHIC DESIGN/LAYOUT
Gustavo Cunha de Araújo, Departamento de Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Tocantinópolis, Tocantins, Brasil
BIBLIOTECÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS / LIBRARIAN OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS
Edson de Sousa Oliveira, Biblioteca, Universidade Federal do Tocantins - UFT, Palmas, Tocantins, Brasil
Revista Brasileira de Educação do Campo - RBEC | Universidade Federal do Tocantins, campus de Tocantesinópolis | Avenida Nossa Senhora de Fátima, 1588, centro. Cep. 77900-000 | Frequência: Publicação Contínua | Editor Chefe: Gustavo Cunha de Araujo |Editores Assistentes: Cícero da Silva, Cássia Ferreira Miranda e Juliane Gomes de Sousa | Contatos: (63) 3471-6421 / | Email: rbec@uft.edu.br | ISSN: 2525-4863 | DOI: 10.20873/uft.rbec | Qualis/CAPES 2016: B1 Ensino| B2 Educação
Brazilian Journal of Rural Education | Published by: Universidade Federal do Tocantins | Tocantinópolis city, State of Tocantins, Brazil | Frequency: Continuous Publication| Editor-in-Chief: Gustavo Cunha de Araujo |Editorial Assistant: Cícero da Silva, Cássia Ferreira Miranda and Juliane Gomes de Sousa | Contacts: +556334716421 | Email: rbec@uft.edu.br | ISSN: 2525-4863 | DOI: 10.20873/uft.rbec
Please select English on the right side vertical menu in order to view the Journal’s content in English
Este periódico utiliza a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International Licensa