THE FORMAL RECONCILIATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE: A PROBLEMATIZATION OF THE PRAGMATIC CONCEPTION

Authors

  • José Oto Konzen Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p346

Keywords:

John Dewey, Richard Rorty, theory and practice

Abstract

The text criticizes the logical structure of the pragmatic enterprise by problematizing it historically and philosophically. It is part of the observation that in recent decades, in contemporary culture in general and in educational culture in particular, a growing lack of prestige has been affirmed in relation to the theory and a call to the valuation of practice, well characterized by the use of expressions the "theory is another!" and "practice is better than grammar!" The analysis is developed from the dialogue with two authors of the American pragmatic and neopragmatic tradition : the philosophical-educational project of John Dewey, and in a complementary way with Richard Rorty, who radicalizes the pragmatic positioning through the absolutization of historical contingency, so that the main function of philosophy results in a critique of the principles and philosophical categories remaining in the culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Oto Konzen, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Licenciado em Filosofia pela UNIJUÍ (Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul). Mestre em Educação pela UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina). Professor Adjunto da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). E-mail: Jose.konzen@uffs.edu.br.

References

ADORNO, Theodor. Dialéctica negativa. Versão castelhana. Madrid: Taurus, 1975.

_________. Palavras e sinais: modelos críticos 2.ed. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995.

_________. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995a.

_________. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade. Campinas, v. 17, n. 56, dez./1996.

AMARAL, M. Nazaré de C. Pacheco. Dewey: filosofia e experiência democrática. São Paulo: Perspectiva/Edusp, 1990.

CUNHA, Marcos Vinicius. John Dewey: a utopia democrática. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

DEWEY, John. La experiência y la naturaleza. México/Buenos Aires: Fondo de Cultura economica, 1948.

_________. Lógica: teoría de la investigación. México: Fondo de Cultura Económica, 1950.

_________. Reconstrução em filosofia. Trad. Antonio Pinto de Carvalho. 2.ed. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1959.

________. A natureza humana e a conduta; a religião pela experiência compartilhada; democracia como ideal moral. IN: EDMAN, Irwin. John Dewey: sua contribuição para a tradição americana. Rio de Janeiro: Fonte de Cultura, 1960. (p.221-234; p. 315-326; 327-335)

_________. Teoria da vida moral. Trad. Leonidas Gontijo de Carvalho. São Paulo: IBRASA, 1964.

_________. Liberalismo, liberdade e cultura. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1970.

_________. Experiência e educação. Trad. Anisio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

_________. Democracia e educação. Trad. Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 4.ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

_________. Como pensamos. Trad. Haydée Camargo Campos. 4.ed. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1979a.

_________. Dewey. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Coleção Os pensadores)

DUAYER, Mayer; MORAES, Maria Célia M. de. Neopragmatismo: a história como contingência absoluta. Tempo, Rio de Janeiro, Vol. 4, p. 27-48, 1997.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. Tradução Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Centauro, 2002.

JAMES, William. Pragmatismo e outros ensaios. Trad. Jorge Caetano da Silva. Rio de Janeiro: Lidador, 1967.

MILLS, C. Wrigt. Sociología y pragmatismo. Buenos Aires: Ediciones siglo veinte, 1971.

MORAES, Maria Célia M. Ceticismo epistemológico, ironia complacente: indagações acerca do neopragmatismo de Richard Rorty. In: MORAES, M. C. M. (org.) Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

_________. O renovado conservadorismo da agenda pós-moderna. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 337-357, mai/ago. 2004

PEIRCE, Charles S. Conferências sobre o pragmatismo: prefácio. IN: OS PENSADORES. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1980.(p. 5-9)

PITOMBO, Maria Isabel Moraes. Conhecimento, valor e educação em John Dewey. São Paulo: Pioneira, 1974.

RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. Trad. Jorge Pires. Lisboa: Dom Quixote, 1988.

RORTY, Richard. Contingência, Ironia e Solidariedade. Lisboa: presença, 1994.

Published

2018-04-01

How to Cite

KONZEN, José Oto. THE FORMAL RECONCILIATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE: A PROBLEMATIZATION OF THE PRAGMATIC CONCEPTION. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 346–390, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p346. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126. Acesso em: 22 jul. 2024.