MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248

Keywords:

Teacher training, Process of Bologna, Higher education

Abstract

Considering the changes that have occurred in European higher education with the implementation of the Bologna Process (PB) whose actions have a direct impact on teacher action and teacher training, this article aims to map the research carried out in Portugal on teacher education in the context of PB with a view to understanding the implications that a reform in higher education of this magnitude can impact the teaching work of teachers. The methodology used was a systematic review using a research in the Scientific Repositories of Open Access of Portugal (RCAAP) that aggregates metadata from the main university and research institutions of that country. The results show that the studies on the impacts of PB on teacher education are still incipient and that given the scale of the changes in several aspects that involve the teaching profession, there is a need for more research and studies aimed at investigating and proposing improvements for teachers problems raised.

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Author Biographies

Elaine Jesus Alves, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa, Mestre em Avaliação de Políticas Públicas e licenciada em Pedagogia. Servidora da Universidade Federal do Tocantins no cargo de Pedagoga atuando como coordenadora pedagógica dos programas e cursos a distancia da Diretoria de Tecnologias Educacionais. E-mail:  elainealves@uft.edu.br

Bento Duarte da Silva, Universidade do Minho

Doutor em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa, Mestre em Análise e Organização do Ensino e Licenciado em Ensino de História e Ciências Sociais. Professor catedrático do Instituto de Educação da Universidade do Minho. Coordenador do Mestrado e do Doutoramento em Ciências da Educação – especialidade de Tecnologia Educativa. E-mail: bento@ie.uminho.pt.

Raiane da Silveira da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Modelagem Computacional de Sistemas, graduada em Ciência  da Computação. Servidora da Universidade Federal do Tocantins como apoio de TI nos programas e cursos na Equipe Multidisciplinar da Diretoria de Tecnologias Educacionais. E-mail: raianesilveira@uft.edu.br.

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Published

2017-10-01

How to Cite

ALVES, Elaine Jesus; SILVA, Bento Duarte da; SILVA, Raiane da Silveira da. MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 248–273, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246. Acesso em: 18 may. 2024.

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