KNOWLEDGE AND ORGANIZATION: post-Bologna indicators of a society under construction
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p338Keywords:
Knowledge, Bologna, Management, Formation, MarketplaceAbstract
The Bologna Process unleashed an inclination to value knowledge as a development strategy, mediated by the processes of training and lifelong education. The present article turns to the questions related to organizational knowledge and its management, post-Bologna, but not reducing to that alone. Through the analysis of several authors, organizational knowledge and its applicability are discussed. It is concluded that reorganization of knowledge brings with it the presence of new organizational models, new projects of production processes and new projects of final products, in line with the new market determinants.
Downloads
References
ALLEN, T. J. Managing the flow of technology. Cambridge, MA: MIT Press, 1977.
BARNEY, J; HESTERLY, W. Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Ed. Pearson, 2008.
BOLLINGER, A. S.; SMITH, R. D. Managing organizational knowledge as a strategic asset. Journal of Knowledge Management, v. 5, n. 1, p. 8, 2001.
CHIECHER, A. C.; FICCO, C. R.; PAOLONI, P. V.; GARCÍA, G. A. ¿Qué mueve a los estudiantes exitosos? Metas y motivaciones de universitarios en las modalidades presencial y distancia. Revista Observatório, v. 2, n. 2, p. 301-326, 30 maio 2016.
COUSINS, P.D. The alignment of appropriate firm and supply strategies for competitive advantage. International Journal of Operations & Production Management, v. 25, n. 5/6, 2005, p. 403-28.
DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Havard University Press, 1998.
DREW, S. Building knowledge management into strategy: making sense of a new perspective, Long Range Planning, v. 32, n. 1, pp. 130-6, 1999.
GALUNIC, D. C.; RODAN, S. Resource recombinations in the firm: Knowledge structures and the potential for schumpeterian innovation. Strategic Management Journal, Vol. 19, No. 12, p. 1193-1201, Dez. 1998.
GRANT, R. M. Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, v. 17, p. 109-122, winter 1996.
GUPTA, A.K., SMITH, K.G.; SHALLEY, C.E. The Interplay between explration and explotação.Academy of Management Journal, 49, 693–706, 2006.
HALAWI, L. A.; McCARTHY, R. V.; ARONSON, J. E. Knowledge management and the competitive strategy of the firm. The Learning Organization, v. 13, n. 4, p. 384-397, 2006.
HARRISON, Jeffrey S. Administração estratégica de recursos e relacionamentos.Porto Alegre: Bookman, 2005.
LOPES, P.; PEREIRA, S.; MOURA, P.; CARVALHO, A. Avaliação de competências de literacia mediática: o caso português. Revista Observatório, v. 1, n. 2, p. 42-61, 8 dez. 2015.
MCEVILY, S.; CHAKRAVARHY, B. The persistence of knowledge-based advantage: An empirical test for product performance and technological knowledge. Strategic Management Journal, v. 23, n. 4, Apr., 285-305, 2002.
MIRANDA-PINTO, M. S.; MONTEIRO, A. F.; OSÓRIO, A. J. POTENCIALIDADES E FRAGILIDADES DE ROBÔS PARA CRIANÇAS EM IDADE PRÉ ESCOLAR: 3 A 6 ANOS. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 302-330, 1 jul. 2017.
NICKERSON, J. A.; ZENGER, T. R. A knowledge-based theory of the firm: the problem-solving perspective. Organization Science, v. 15, n. 6, 617-632, 2004.
PENROSE, E. A teoria do crescimento da firma. Campinas: UNICAMP, 2006. (Tradução do original de 1959).
PETERAF, M.A. The cornerstones of competitive advantage: a resource-based view. Strategic Management Journal, v. 14, n. 3, 179-91, 1993.
POPADIUK, S. Exploração e explotação do conhecimento organizacional.. São Paulo: mimeografado, 2012.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Entre comunicação e educação: o processo de Bolonha e as ações formativas em cursos de Comunicação Social/Jornalismo em Portugal. 2012. 614 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Culturas Contemporâneas) – UFBA/Faculdade de Comunicação, Salvador, 2012.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Implementação do quadro de qualificações europeu na formação e no ensino de comunicação social e jornalismo: Estudo das estratégias de aplicação em Portugal. Revista Estudos de Jornalismo, v. 6, p. 7-21, 2016b.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Novas geografias curriculares na União Europeia: o processo de Bolonha e a formação em Comunicação Social/Jornalismo. Revista Interin. Curitiba, v. 17, n.1, p. 11 - 95, jan. /jun. 2014.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Processo de Bolonha e Formação: estudos e ensaios. Alemanha: NEA - Novas Edições Acadêmicas, 2017a.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Processo de Bolonha: história, formação e ensino na União Europeia. Porto Alegre: Editora Fi, 2017b.
PÔRTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. Processos de investigação/pesquisa em Comunicação Social/Jornalismo: pistas sobre as mudanças pós-Bolonha. Contemporânea (UFBA. Online), v. 14, p. 269-285, 2016a.
REIS, Pedro R.; CAMACHO, George. A avaliação da concretização do Processo de Bolonha numa instituição de ensino superior portuguesa. Revista Española de Educación Comparada, Espanha, n. 15, p.41-59, 2009.
SILVA, B. D. DA; ALVES, E. J.; PEREIRA, I. C. A. DO QUADRO NEGRO AO TABLET: Desafios da docência na era digital. Revista Observatório, v. 3, n. 3, p. 532-560, 1 maio 2017.
SILVA, B. D.; SARTORI, A. S.; MARTINI, R. G. AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO AGENTES DE INTEGRAÇÃO DO CURRÍCULO COM A GLOCALIDADE. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 387-406, 1 jul. 2017.
SILVEIRA JUNIOR, P. M. DA. Teoria, conhecimento e pragmática da comunicação: o paradigma pulsional. Revista Observatório, v. 1, n. 2, p. 136-155, 8 dez. 2015.
SOMMER, M. R. R. G.; DE PINHO, M. J. TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO E O PARADIGMA EDUCACIONAL EMERGENTE: em favor de uma formação transdisciplinar. Revista Observatório, v. 3, n. 5, p. 301-320, 1 ago. 2017.
TREVISAN, M. K.; DE PRÁ, E. B.; GOETHEL, M. F. Meme: intertextualidades e apropriações na Internet. Revista Observatório, v. 2, n. 1, p. 277-298, 1 maio 2016.
VIANA, J.; COSTA, F. A.; PERALTA, H. APRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internet. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 190-231, 1 jul. 2017.
WERNERFELT, B. A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, Vol. 5, Issue 2, Apr. – Jun., p. 171-180, 1984.
WIKLUND, J.; SHEPHERD, D. Knowledge-based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium-sized businesses. Strategic Management Journal, Vol. 24, No. 13, Dec., p. 1307-1314, 2003.
YEPES, J. A. L.; GARRE, M. F. M. Gestión de los recursos y capacidades de la empresa: la Clave de la ventaja competitiva sostenible. Información Comercial Española, n. 777, mar/abr 1999b.
ZACK, M. H. Knowledge and strategy. MA: Butterworth-Heinemann, 1999. 658.4012 K73.
ZGAGA, Pavel. Ten years after: time for reconsideration. Zagreb: University of Zagreb/UNESCO/ Processing the Bologna Process: Current Losses and Future Gains, 5-6 Mar. 2010. p. 1-30.
ZOLLO, M.; WINTER, S. G. Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities. Organization Science, v.13, n. 3, p. 339-351, may./jun., 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.