BELÉM AND RUBBER BELLE ÉPOQUE
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p32Keywords:
Belém, Belle Époque, Culture globalizationAbstract
This article treats the history and Life of Belem (capital City of Para State/Brazil) during the passage from XIX to XX century that was marked by a set of social, intellectual and artistic elements, which reflected the influences from European culture and society, especially the French one in such period. In terms of Brazil, that process was seen in Belem and Rio de Janeiro; it was called Belle Époque. It was cultivated a taste to whatever carne from Europe, what could be seen on the dressing fashion of the local elites and the social live they had in Belem. Literature, painting and music, idolised by the same elite made the city a huge centre of intellectual and artistic life. However, it is needed to consider that Belle Époqueis part of a bigger process, the globalization one.
Downloads
References
AZEVEDO, J. Eustáquio de. Literatura Paraense: síntese histórica do seu movimento. Belém: A Semana, s/d.
BATES, Henry Walter. Um naturalista no rio Amazonas. Belo Horizonte: Itatiaia, São Paulo: Edusp, 1979.
BENJAMIN, Walter. A modernidade e os modernos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.
CHAVES, Ernani. No limiar do moderno: estudos sobre Friedrich Nietzsche e Walter Benjamin. Belém: Paka-Tatu, 2003.
BRAGA, Theodoro. Noções de corografia do Estado do Pará. Belém: Empresa Gráfica Amazônia, 1919.
CAMPOS, Humberto de. Carvalhos e roseiras. 2. ed. São Paulo: José Olympio, 1934.
COELHO, Geraldo Mártires. O brilho da supernova: a morte bela de Carlos Gomes. Rio de Janeiro: Agir, Belém: UFPª, 1995.
______. No coração do povo: o monumento à República em Belém (1891-1897). Belém: Paka-Tatu, 2003.
COUDREAU, Henri. Les français en Amazonie. Paris: Picard-Bernheim et Cie., 1887.
CUNHA, Euclides. Um paraíso perdido: ensaios amazônicos. Brasília: Senado Federal, 2000.
DAOU, Ana Maria. A belle époque amazônica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
DIAS, Edinea Mascarenhas. A ilusão do Fausto. Manaus – 1890-1920. Manaus: Valer, 1999.
FRIEDRICH, Otto. Olimpia: Paris no tempo dos impressionistas. São Paulo: Companhias das Letras, 1993.
LANGLE, Henry-Melchior de. Le petit monde dês cafés et débits parisiens. Paris: PUF, 1990.
NEEDELL, Jeffrey D. Belle époque tropical: sociedade e cultura de elite no Rio de Janeiro na virada do século. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
OEHLER, Dolf. Quadros parisienses: estética antiburguesa 1830-1848. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
ORTIZ, Renato. Cultura e modernidade. São Paulo: Brasiliense, 1991.
______. Mundialização e cultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
RACINE, Nicole & TREBITSCH, Michel (Dir.) Sociabilites intellectuelles: lieux, milieux, réseau. Paris: Centre National de la Recherche Scientifique (20), 1992.
REGO, Clóvis Moraes. A Mina Literária Nortista de Eustáqio de Azevedo e n’ “O Pará Literário de Theodoro Rodrigues”. Belém: Editora da UFPª, 1997.
RIBEIRO, De Campos. Gostosa Belém de outrora. Belém: Secult, 2005.
ROCQUE, Carlos. Antônio Lemos e suas época: história política do Pará. 2.ed. Belém: Cejup, 1996.
SANTOS, Roberto. História econômica da Amazônia (1800-1920). São Paulo: T.A. Queiroz, 1980.
SEIGEL, Jerrold. Paris boêmia: cultura, política e os limites da vida burguesa. 1830-1930. Porto Alegre: L&PM, 1992.
TOCANTINS, Leandro. Santa Maria de Belém do Grão-Pará. Rio de Janeiro: Civilização, 1963.
SALLES, Vicente. A música e o tempo no Grão-Pará. Belém: Conselho Estadual de Cultura, 1980.
SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sócias e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1983.
WEBER, Eugen. França fin-de-siècle. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
WEINSTEIN, Bárbara. A borracha na Amazônia: expansão e decadência (1850-1920). São Paulo: Hucitec-Edusp, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.