HYBRIDIZATION AND CHAMELEONIC JOURNALISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p310

Keywords:

Hybridization, Journalism, Cinema, Zelig

Abstract

The text discusses the growing hybridization between journalism and other media formats as a natural result of a process that is already in the very root of communication while historical activity. The internai logic and the aesthetic and discursive potential of the phenomenon are analyzed through the convergences between journalism and cinema. Therefore, uses the mockumentary Zelig (1983), filmic text of Woody Allen, hybrid by nature, postulated as a microcosm rich in clues and suggestions to reflect about the merger between informative and uninformative content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Schryver Kurtz, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM-Sul

Doutora e mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Comunicação Social/Jornalismo (PUCRS).  Professora dos Cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul). Coordenadora do Nucleo de Pesquisa em Jornalismo (NEJOR/ESPM-Sul) e líder do grupo de Pesquisa CNPq "Teoria e Prática no Jornalismo".E-mail: adrianakurtz@terra.com.br.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio

de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

AGUIAR, Leonel Azevedo de. Entretenimento: valor-notícia fundamental.

Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, ano 5, n. 1, p. 13-23, I o sem.

AMARAL, Márcia Franz. Os (des)caminhos da notícia rumo ao entretenimento.

Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, ano 5, n. 1, p. 63-73, I o sem.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. 3.

ed. Campinas: Papirus, 2003.

BARROS FILHO, Clóvis de. Ética na comunicação. 6. ed. São Paulo: Summus,

Revista Observatório, Palmas, v. 2, n. 5, p. 310-333, set./dez. 2016

revisto

O bser votório

ISSN n° 2447-4266 Vol. 2, n. 5, Setembro-Dezembro. 2016

DPI: http://dx.doL.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p310

BENJAMIN. Walter. O Narrador: Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov.

In: Walter Benjamin. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política.

Volume I. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

BERGER, Christa (Org.) Jornalismo no cinema. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

DEANE, Carlos. A arte do real: notas sobre o documentário. Alceu, Rio de

Janeiro, v. 3, n. 5, p. 41-51, jul./dez. 2002.

GABLER, Neal. Vida, o filme: como o entretenimento conquistou a

realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

GOMES, Wilson. Jornalismo, fatos e interesses: ensaios de teorias do

jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.

MARCONDES FILHO, Ciro. Ser jornalista: a língua como barbárie e a notícia

como mercadoria. São Paulo: Paulus, 2009.

NEVEU, Érick. Sociologia do jornalismo. São Paulo: Loyola, 2006.

PENA, Felipe. Teoria do jornalismo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São

Paulo: Senac São Paulo, 2008.

SODRÉ, Muniz. A narração do fato: notas para uma teoria do

acontecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

STAM, Robert; SHOHAT, Ella. Zelig. In: LABAKI, Amir (Org.). O cinema dos anos

. São Paulo: Brasiliense, 1991. p. 111-141.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são.

ed. Florianópolis: Insular, 2005.

Published

2016-12-25

How to Cite

KURTZ, Adriana Schryver. HYBRIDIZATION AND CHAMELEONIC JOURNALISM. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 5, p. 310–333, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p310. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2764. Acesso em: 22 jul. 2024.