Social movements and achievement of higher education: the formation of Pedagogues for the Rural Education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p750

Mots-clés :

Movimentos Sociais

Résumé

ABSTRACT. For centuries, concomitant with the expropriation of land, higher education and access to the highest levels of knowledge were earmarked for a few. Only the dominant elites frequented universities and had access to knowledge and tools for scientific production.The peasants and the people, in general, were left to work and produce wealth, to be appropriated by exploiters. This state of affairs is only changed when social movements organize and fight for justice and egalitarian human rights. This article presents a brief trajectory of the creation of higher education, of the social struggles to access this level of education; discussing the role of the Landless Rural Workers Movement (MST) and the training of pedagogues for rural schools in Paraná. The results show that the organization and the social disputes contribute to the achievement of reaching higher educational levels with the possibility of a differentiated academic formation.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

BICALHO, Ramofly. Educação do campo e Pedagogia da Alternância no Brasil. Educere & Educare. Cascavel. v.8, n.3, 2013, p.45-58

BRASIL. Diretrizes Operacionais Para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC, 2002.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS. Avaliação Nacional da Alfabetização 2014. Brasília: MEC/Inep. 2015. Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/portal/download/1561>. Acesso em 30 set. 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L4024.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais para uma política nacional de educação do campo. Brasília: Fevereiro de 2004.

CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P; FRIGOTTO, G (orgs.). Dicionário de Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CALDART, Roseli Salete. Movimento Sem Terra: lições de Pedagogia. Currículo sem Fronteiras. Porto Alegre. v.3, n.1, p. 50-59, jan/jun 2003.

CHAVES, M. A formação e a educação da criança pequena: os estudos de Vigotski sobre a arte e suas contribuições às práticas pedagógicas para as instituições de educação infantil. 2011. 72 f. Trabalho de Pós-Doutoramento (Relatório) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2011.

CHAVES; M.; SILVA, A. A.; STEIN, V. Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil (GEEI): contribuições para a formação do pedagogo. Maringá, 2013.

FAUSTINO, Rosangela Célia. Política educacional dos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na Educação Escolar Indígena. Tese (Doutorado em Educação) PPGE – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2006.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968.

FONSECA, Marília. O Banco Mundial e a educação brasileira: uma experiência de cooperação internacional. In: OLIVEIRA, Romualdo P. (Org.) Política educacional: impasses e alternativas. São Paulo: Cortez, 1998.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA INFÂNCIA. Situação mundial da infância 2016: oportunidades justas para cada criança. Brasília: Unicef, 2016.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

HOBSBAWN, Eric. A era dos extremos: o breve século XX. 1941-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HUNTINGTON, Samuel. A ordem política nas sociedades em mudança. São Paulo; Rio de Janeiro: Editora da USP/Forense Universitária, 1975.

KRUPAKAIA, N. K. Acerca de la educación comunista: articulos y discursos. Moscú: Ediciones en Lenguas Extranjeras, 19--.

KRUPAKAIA, N. K. Acerca de la educación pré-escolar. Moscú: Editorial Prosvieschenie, 1973.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Mores, 1978.

LUNATCHARSKI, A. A educação na Rússia revolucionária. Discurso no I Congresso de Toda a Rússia para a instrução pública, 1919. Disponível em: file:///C:/Users/Ros%C3%A2ngelaPC/Downloads/A%20Educacao%20na%20Russia%20Revolucionaria.pdf Acesso em: 12/05/2017

MARTINS, Fernando José. A Pedagogia da Terra: os sujeitos do campo e do ensino superior. Educação, Sociedade & Culturas, nº 36, 2012, p. 103-119

McNAMARA, Robert, S. El Banco Mundial y America Latina. In: Comercio Exterior. Mexico: Banco Nacional de Comercio Exterior. 1968, p.1053-5

MST. Educação Infantil: Movimento da vida, Dança do Aprender. Caderno de Educação, São Paulo: MST, nº. 12, novembro 2004.

PEREZ LINDO, Augusto. Universidad: conocimiento y reconstrucción nacional. Buenos Aires: Biblos, 2003.

PROGRAMA INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS DE POPULAÇÕES - LABORATÓRIO DE ARQUEOLOGIA, ETNOLOGIA E ETNO-HISTÓRIA. Descrição e proposta de trabalho. Disponível em: < http://www.dhi.uem.br/laee/>. Acesso em 23 jun. 2017.

PRONERA. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária. Manual de Operações. Ministério Desenvolvimento Agrário. Brasilia, 2004

SILVA, Jeane Aparecida Soares. O Curso de Pedagogia do Campo na Universidade Estadual de Maringá (UEM): a Primeira Turma Iraci Salete Strozake (2013-2016) – mais um passo à frente na Luta pela Educação do Campo no Paraná. Trabalho de Conclusão de Curso. UEM: Maringá, 2017.

SIQUEIRA, Ângela C. de. O novo discurso do Banco Mundial e o seu documento de política educacional de 1999: a ênfase na comercialização da educação. XLIV Reunião Anual da Comparative and International Education Society. San Antonio - EUA, 2000.

TARDIM, J. M. Jornada de Agroecologia: Camponesas e Camponeses em Movimento Construindo o Sustento da Vida e a Transformação da Sociedade. Revista Brasileira de Agroecologia. v. 4, n. 2, nov./2009, p. 382-386.

UNIOESTE – Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Projeto Político Pedagógico do Curso Especial de Pedagogia para Educadores do Campo. – Francisco Beltrão, PR: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2004.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7. ed. Trad. Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2001.

Publié-e

2017-11-21

Comment citer

Menezes, M. C. B., Faustino, R. C., & Chaves, M. (2017). Social movements and achievement of higher education: the formation of Pedagogues for the Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 2(2), 750–772. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p750

Numéro

Rubrique

Paper

Articles similaires

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée d’articles similaires à cet article.