BNCC, Early Childhood Education and market interventions: some notes

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15625

Schlagworte:

BNCC; Educação Infantil; Direitos de Aprendizagem; Competências.

Abstract

ABSTRACT. This article aims to address and analyze the competencies in Early Childhood Education - learning rights - even if incipiently and how they are described in pedagogical documents. The methodology used to this end was permeated by the qualitative approach subsidized by Bardin (1977) with a cut to literature review and document analysis. The work is divided into four topics, they are: the first, in which we present the documents that will be analyzed and the process of construction of the Common National Curricular Base (BNCC), the second topic, in which we highlight the following terms: skills, abilities, attitude and experience, these are contained in the documents that subsidize basic education, as the National Curriculum Guidelines for Education and the BNCC, already in the third moment we problematize the market intervention in public education. Finally, we highlight the weaknesses of education caused by market interventions through public educational policies.

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Autor/innen-Biografien

Anna Thércia José Carvalho de Amorim, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Mestranda em Educação (UFV). Formada em Pedagogia (UFT). Pós-graduada em Educação Infantil (UFT). Pesquisa nas seguintes áreas: Políticas Públicas e História da Educação.

Marco Aurélio Gomes de Oliveira, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal de Uberlândia (2018). Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal de Uberlândia (2011). Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (2008). Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte do Tocantins/Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis, lotado no Curso de Pedagogia. Atualmente na função de diretor do Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis (CEHS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em História da Educação e Marxismo - GEPHEM, cadastrado no Diretório de Grupos do CNPq. Área de pesquisa: História da Educação; Sociologia da Educação; Filosofia da Educação; Marxismo e educação.

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Veröffentlicht

2023-05-30

Zitationsvorschlag

José Carvalho de Amorim, A. T., & Gomes de Oliveira, M. A. (2023). BNCC, Early Childhood Education and market interventions: some notes. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15625. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15625

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Olhares na Educação Infantil