About experience and testimony in the Heroicizing Performative Documentary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24.4024

Keywords:

Prison, Survival, Testimony, Que bom te ver viva

Abstract

: In the present study, we will analyze the relationship between survival and trauma and its relationship with the testimony in the documentary Que bom te ver viva (1989), by Lúcia Murat and the construction of the anonymous character and the witnesses of her experiences in prison, correlating the present life and their forms continue the struggle and resistance. We see in other documentaries the emergence of testimony as a strategy for constructing the Heroicizing Performance Documentary (DPH) category and its relations with the categories testimony testis, superste and arbiter. We will observe how the testimony is questioned by the narrator, as she does not accept the “pseudo” normality described by the witnesses, because, for the “narrator” of Que bom te ver viva, it is necessary to understand the need and impossibility of overcoming the trauma. The reflections of Benveniste (1969), Seligmann-Silva (2001; 2008) and [retirado avaliação às cegas] (2021, 2019, 2016) on testimony will be fundamental to the analysis. Cornelsen (2019) and Didi-Huberman (2000, 2013); about survival, among others.

References

BARBOSA, Marialva. Vestígio do tempo: história cultural da imprensa brasileira e práticas sociais de leitura. Lisboa: Revista Portuguesa de História do Livro, 2007.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas, vol. 1)

CALEGARI, Lizandro Carlos; HAISKI, Vanderléia de Andrade. Os relatos testemunhais na Europa e na América Latina: definições e funções. Revista Narrares – V.1, N.1, Jan-Jun, 2023, pp. 73-89.

CORNELSEN, Elcio Loureiro. A gênese de O diário de Anne Frank–um legado para a humanidade. Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG. Belo Horizonte, v. 13, n. 24, maio 2019. Disponível em: https://doi.org/10.17851/1982-3053.13.24.37-54

CYRULNIK, Boris. O murmúrio dos fantasmas. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DICIONÁRIO ELETRÔNICO MICHAELIS. Sobrevivência. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno/portugues/index.php?lingua=portugues-portugues&palavra=sobreviver

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: histórias da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad. Alberto Pucheu. Paris: Le Éditions de Minuit, 2000. https://pt.scribd.com/doc/117857221/DIDI-HUBERMAN-DIANTE-DO-TEMPO-historia-da-arte-e-anacronismo-das-imagens-Georges-Didi-Huberman

JAUSS, Hans Robert. A História da Literatura como provocação à Teoria Literária. São Paulo: Ática, 1994.

[retirado avaliação às cegas]

LEVI, Primo. É isto um homem? Tradução: Luigi Del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Tomo II, Trad. Marina Appenzeller. Campinas-SP: Papirus, 1995.

[retirado avaliação às cegas]

[retirado avaliação às cegas]

[retirado avaliação às cegas]

[retirado avaliação às cegas]

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Zeugnis e Testemonio: um caso de intraduzibilidade entre conceitos. Revista Letras. Nº 22. Jun/Jan 2001. Disponível em: http://w3.ufsm.br/revistaletras/artigos_r22/ 11_marcio_silva.pdf. Acesso em: 20/08/2009.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Revista Psic. Clin. Rio de Janeiro, Vol. 20, Nº 01, p. 65-82, 2008.

TEGA, Danielle. Mulheres em foco: construções cinematográficas brasileiras da participação política feminina. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

TELES, Janaina de Almeida; RIDENTI, Marcelo; IOKÓI, Zilda Márcia Grícoli. Intolerância e resistência: testemunhos da repressão política no Brasil (1964). São Paulo: FFLCH/USP, 2010.

VILELA, Eugênia. Do testemunho. Princípios: revista de Filosofia, v. 19, n. 31, Natal: janeiro/junho 2012, p. 141-179.

Published

2024-12-22

How to Cite

Sarmento-Pantoja, A. (2024). About experience and testimony in the Heroicizing Performative Documentary. Porto Das Letras, 10(3), 462–484. https://doi.org/10.20873.24.4024