Ensino, narrativa e saúde docente
relatos de casos de professores da rede pública de ensino de São Paulo
Keywords:
Tradição oral; Literatura afro-brasileira; Inserção; Mãe Beata de YemonjáAbstract
This study aims to analyse the narratives of lecturers attacked by pathologies during practice, in addition to discuss the relationship that the Teacher makes the school routine with the acquired diseases. The objective is to assess, starting of the interviews the way of thinking of the teacher and to understanding the analogy established by the teaching of faith and healing based on diseases reported during interviews, as well as understanding if this condition influences the teaching-learning process. The research adopted a qualitative methodology, intending to analyze and interpret the discourse of teachers in the light of the ideas of Paul Ricouer (1995), Davi Arrigucci Junior (1998), José Carlos Sebe Bom Meihy (2015), Cláudia Murta (2002), among other specialists on the subject. The hypothesis is built that the everyday school promotes health implications of significant teacher. The stories reveal the experiences lived by teachers in conflict situations within school, psychic weakening and clinical treatment for health disorders reported.
References
ARRIGUCCI Jr., Davi. Teoria da narrativa: posições do narrador. In: Jornal de Psicanálise. São Paulo, n. 31 (57), p. 9-43, 1998.
CARELLI, F. et al. Hidra de duas cabeças: configuração ricoeuriana e narrador impuro numa narrativa do HC-FMUSP. In: Revista internacional de humanidades médicas. São Paulo, vol. 2, n. 2, p. 15-38, 2013.
GARDENAL, Isabel. Por que os professores adoecem? In: Jornal da Unicamp. Campinas, ano XXIV, n. 447, nov. 2009. Disponível em:
http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/novembro2009/ju447_pag0607.php#. Acesso em: 20 jun. 2015.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; RIBEIRO, Suzana L. Salgado. Guia prático de história oral para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto, 2011.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
MURTA, Cláudia. Magistério e sofrimento psíquico: contribuição para uma leitura psicanalítica da escola. Ano. 3 Col. LEPSI IP/FE-USP 2002. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000032001000300031&script=sci_arttext. Acesso em: 20 jan. 2021.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Trad. Marina Appenzeller, Campinas, SP: Papirus, 1995.
TOLEDO, Luiz Fernando; VIEIRA, Victor. SP dá a professores 372 licenças por dia; 27% por transtorno mental. In: Estadão. Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,estado-da-a-professores-372-licencas-por-dia-27-por-transtornos-mentais,10000022938. Acesso em: 10 jan. 2021.
VASCONCELOS, Eymard Mourão. A associação entre vida religiosa e saúde: uma breve revisão de estudos quantitativos. In: RECIIS – R. Eletr. de Com. Inf. Inov. Saúde. Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 12-18, Set., 2010. Disponível em: www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/download/659/1307. Acesso em: 15 jan. 2021.
FONTES ORAIS:
Entrevista: Professora 1 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).
Entrevista: Professor 2 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).
Entrevista: Professora 3 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).