Ensino, narrativa e saúde docente

relatos de casos de professores da rede pública de ensino de São Paulo

Authors

Keywords:

Tradição oral; Literatura afro-brasileira; Inserção; Mãe Beata de Yemonjá

Abstract

This study aims to analyse the narratives of lecturers attacked by pathologies during practice, in addition to discuss the relationship that the Teacher makes the school routine with the acquired diseases. The objective is to assess, starting of the interviews the way of thinking of the teacher and to understanding the analogy established by the teaching of faith and healing based on diseases reported during interviews, as well as understanding if this condition influences the teaching-learning process. The research adopted a qualitative methodology, intending to analyze and interpret the discourse of teachers in the light of the ideas of Paul Ricouer (1995), Davi Arrigucci Junior (1998), José Carlos Sebe Bom Meihy (2015), Cláudia Murta (2002), among other specialists on the subject. The hypothesis is built that the everyday school promotes health implications of significant teacher. The stories reveal the experiences lived by teachers in conflict situations within school, psychic weakening and clinical treatment for health disorders reported.

Author Biography

Francisco Cláudio Alves Marques, Universidade Estadual Paulista

Possui Graduação em LICENCIATURA PORTUGUES/ITALIANO pela Universidade de São Paulo (2003), Graduação em LETRAS (PORTUGUÊS/ITALIANO) pela Universidade de São Paulo (2002), Mestrado em Letras (Língua e Literatura Italiana) pela Universidade de São Paulo (2005) e Doutorado em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (2010). Pós-Doutorado pela Università degli Studi di Roma "La Sapienza" (2015). Coordenador do Grupo de Pesquisa Cultura Popular e Tradição Oral: Vertentes. Atualmente é professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

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FONTES ORAIS:
Entrevista: Professora 1 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).
Entrevista: Professor 2 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).
Entrevista: Professora 3 (áudio digital). Produção: ALVES-GARBIM, Juliana Franco. Osasco, São Paulo, 2015. 60 min. (aprox.).

Published

2021-04-09

How to Cite

Franco Alves Garbim, J., & Alves Marques, F. C. . (2021). Ensino, narrativa e saúde docente: relatos de casos de professores da rede pública de ensino de São Paulo. Porto Das Letras, 7(2), 364–387. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11495

Issue

Section

Discurso, doença, risco