LEARN "WITH" THE TECHNOLOGY: The use of Facebook in the process of learning and interaction of online course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p658

Keywords:

Ferramentas cognitivas, Redes Sociais, Facebook

Abstract

Learning from technologies from the perspective of Jonassen (1996) includes looking at digital information and communication technologies (TDIC) as cognitive tools in which the student effectively takes advantage of their potential by using them to broaden their knowledge. In this case, the particle with indicates partnership, that is, the student is not controlled by the technology, but rather takes control of it to meet its learning objectives. Thus, this article discusses the role of social networks in the face-to-face and technology-mediated educational contexts. In this sense, the text presents the experience of using the social network Facebook in the process of learning among the servers of the Federal University of Tocantins students of the course Integration of the server in UFT 2016. From the observation of the participations of the students in the group created on Facebook for the course, as well as the analysis of the final evaluation of the module, data was collected that demonstrated the success of the experience considering the significant interest of the participants in the module due to the differential that Facebook offers in terms of accessibility and ease of interaction. However, the article points out some bottlenecks during the process that are interesting to share in order to expand theoretical production in this area of ​​increasing expansion - educational technology.

 

KEYWORDS: : Cognitive Tools, Social Networks, Facebook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Jesus Alves, Universidade Federal do Tocantins

Pós-Doutorado e doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Minho, Portugal), Mestrado em Avaliação de Políticas públicas (Universidade Federal do Ceará) Pedagogia (Universidade Federal do Tocantins). Pesquisadora na Universidade Federal do Tocantins. Mail: elainealves@uft.edu.br.

Bento Duarte da Silva, Universidade do Minho

Doutor em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa, Mestre em Análise e Organização do Ensino e Licenciado em Ensino de História e Ciências Sociais. Professor catedrático do Instituto de Educação da Universidade do Minho. Coordenador do Mestrado e do Doutoramento em Ciências da Educação – especialidade de Tecnologia Educativa. E-mail: bento@ie.uminho.pt.

References

AMANTE L. Facebook e novas sociabilidades: Contributos da Investigação In: PORTO, C., SANTOS, E., (orgs.) Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

ALVES, E.; SILVA, B.; SILVA, R. MAPEAMENTO DOS ESTUDOS SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ÂMBITO DO PROCESSO DE BOLONHA EM PORTUGAL. Revista Observatório, v. 3, n. 6, p. 248-273, 1 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248.

ARNOLD, N. & PAULUS, T. Using a social networking site for experiential learning: Appropriating, lurking, modeling and community building. The Internet and Higher Education, 2010. Disponível em <http://www.citeulike.org/journal/els-10967516> . Acesso em 22 jun. 2017.

BYAM, N. K. The emergence of community in computer-mediated communication. In: JONES, S. G. Cybersociety: Computer-mediated communication and com-munity. Thousand Oaks, CA: Sage, 1995, p.138-163.

FARIA, D. C. DE; ALVES, E. J.; NUNES, S. G. DA C. Educação a distância da UFT/UAB na percepção dos discentes. Revista Observatório, v. 5, n. 3, p. 166-187, 1 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p166

JONASSEN, D. Computers in the Classroom: Mindtools for Critical Thinking. Englewood Cliffs (N.J.), Merrill, 1996.

JONASSEN, D. H. & REEVES, T. C. Learning with Technology: Using Computers as Cognitive Tools. In: JONASSEN, D. H. (Ed.). Handbook of Research for Educational Communications and Technology. New York: Macmillan, 1996.

LEMOS, A. As estruturas antropológicas do ciberespaço. Textos de Cultura e Comunicação, pp.12-27, 1996.

LEWIS, J., WEST, A. “Friending”: London-based undergraduates’experience of Facebook. New Media & Society, 11, 2009, p.1209-1229.

MAFFESOLI, M. El tiempo de las tribus. México: Cultura Libre, 2004.

MESSIAS I., MORGADO L. Facebook e LMS: Cenários para o envolvimento do estudante na aprendizagem a distância.In: PORTO, C., SANTOS, E., (orgs.) Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

MESSIAS, A. R. O idoso no Facebook: Sociabilidade e encontro geracional. In: PORTO, C., SANTOS, E., (orgs.) Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

MOREIRA L., RAMOS, A. Facebook na formação contínua de professores para o uso de tecnologias digitais. In: PORTO, C., SANTOS, E., (orgs.) Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

NOVARA D. A. Le muse, Enciclopedia Di Tutte Le Arti, Vol.1, 1964.

PALLOF, R. M. PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudante online. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PEMPEK, T., YERMOLAYEVA, Y., & CALVERT, S. College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 2009, p.227-238.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RHEINGOLD, H. La Comunidad Virtual: Una Sociedad sin Fronteras. Barcelona: Gedisa Editorial, 1994.

SANTROCK, J. W. Psicologia Educacional. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SELWYN, N. Screw blackboards do it on Facebook!: In investigation of students’ educational use of Facebook. In: Poke 1.0 Facebook Social Research Symposium, University of London, London, England, nov. 2007.

SHELDON, P. Student Favourite: Facebook and motives for its use. Southwestern Mass Communication Journal, 23 (2), 2008, p.39-53.

SILVA, B. D. A tecnologia é uma estratégia. Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001. Braga: Nonio, pp. 839-859.

SILVA, B.; ALVES, E. O aplicativo whatsapp em contextos educativos de letramento digital: Possibilidades e desafios. Revista Observatório, v. 4, n. 5, p. 45-68, 1 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p45.

SILVA, B.; ALVES, E.; PEREIRA, I. C. DO QUADRO NEGRO AO TABLET: Desafios da docência na era digital. Revista Observatório, v. 3, n. 3, p. 532-560, 1 maio 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p532.

SILVA, B. D., PINHEIRO, K. Construindo olhares conceituais sobre coempreender na sociedade em rede. In: Gomes, M. J., Osório, A. J. & Valente, L. (orgs.), Atas da IX Conferência Internacional TIC na Educação, Challenges 2015 - Meio Século de TIC na Educação. Braga: Centro de Competência em TIC na Educação, pp. 13481366.

TURKLE, S. Life on the screen: Identity in the age of the Internet. NY: Simon & Schuster, 1995.

VELOSO, R. V. O ciberespaço como ágora eletrônica na sociedade contemporânea Ci. Inf., Brasília, v. 37, n. 2, p. 103-109, maio/ago. 2008.

WILSON, R. E., GOSLING, S. D., & GRAHAM, L. T. Perspectives on Psychological Science. SAGE, 2012. Disponível em: <http://00t0holtgrav.iweb.bsu.edu/492/Perspectives on Psychological Science-2012-Wilson-203-20.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2017.

Published

2019-07-01

How to Cite

ALVES, Elaine Jesus; SILVA, Bento Duarte da. LEARN "WITH" THE TECHNOLOGY: The use of Facebook in the process of learning and interaction of online course. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 4, p. 658–669, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p658. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7287. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)