HOW CAN UNIVERSITIES KEEP UP WITH INNOVATIONS IN BRAZILIAN TELEVISION JOURNALISM?

Authors

  • Paulo Eduardo Lins Cajazeira Universidade Federal do Cariri
  • Thiago Pedro Malkowski Universidade Federal do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p692

Keywords:

Telejornalismo, Jornalismo, Comunicação

Abstract

This article is part of a research developed at the masters level and seeks to present proposals of activities that promote the learning of telejournalism, considering the current context of technological and non - technological innovations carried out in Brazilian television journalism. It is assumed that innovations are occurring in an increasingly accelerated way and that universities need to expand the possibilities of teaching so that future journalists reach the labor market with a broad practical and theoretical knowledge, not only technical but of the processes Images that are constantly altered as a result of innovations.

 

KEYWORDS: Telejournalism; innovation; academia; production; image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Eduardo Lins Cajazeira, Universidade Federal do Cariri

Pos-doutorado em Ciencias da Comunicação pela Universidade da Beira Interior, Portugal. Doutor em comunicação e semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestre em comunicação e linguagens e graduado em Comunicacao Social pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Professor na Universidade Federal do Cariri. E-mail: paulo.cajazeira@ufca.edu.br.

Thiago Pedro Malkowski, Universidade Federal do Cariri

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina. E-mail: thiagomalkowski@gmail.com. E-mail: thiagomalkowski@gmail.com.

References

BARROS, Marcello Guimarães. História das Telecomunicações. Maceió: Edições Catavento, 2006.

BRASIL, Antonio; EMERIM, Cárlida. Por um modelo de análise para os telejornais universitários.Seminário Internacional Análise de Telejornalismo: desafios teórico metodológicos, 2011.

CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan. (Orgs.). Jornalismo para Dispositivos Móveis: produção, distribuição e consumo. Covilhã: Livros LabCom, 2015.

CAREY, James W.. Communication as culture: essays on media and society. New York: Routledge, 2009.

CORREIA, Paulo Cruz. Inovação como ponto de referência para a atual empresa competitiva. RACRE - Revista de Administração, Esp. Sto. do Pinhal- SP, v.14, n. 18, jan./dez, 2014.

DALCOMUNI, Sônia Maria. Nanotecnologia, inovação e economia: interpelações fundamentais para o desenvolvimento sustentável. Texto elaborado para apresentação no IV seminário internacional “Nanotecnologia, Sociedade e Meio Ambiente”, São Paulo. Mimeo, 2005.

DOSI, G. The nature of the innovative process. In:_______. Technical change and economic theory. London: Printer Publish, 1988.

HYERLE, D.. Thinking Maps: Visual Tools for Activating Habits of Mind. In: COSTA, Arthur L. KALLICK, Bena. Learning and leading with habite of mind: 16 essential characteristics for sucess. Alexandria: Association for Supervision and Corriculum Development, 2009. p. 149-174.

JOHNSON, Mark; , George Lakoff. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980. 276 p.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

KOULOPOULOS, Thomas. Inovação com resultado: o olhar além do óbvio. São Paulo: Editora Gente/Editora SECAC São Paulo, 2011.

LEOPOLDSEDER, Hannes. Ten indications of an emerging computer culture. In: DRUCKREY, T (ed.) Ars Eletronica: Facing the future. A survey os two decades. Cambridge. Mit Press. 1999, p.67-68.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Pesquisa em comunicação. 7 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

MEDITSCH, Eduardo. Novas e velhas tendências: os dilemas do ensino de jornalismo na sociedade da informação. Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, v.1, n.1, p.41-62, abr./jul. 2007.

NÖTH, Winfried; SANTAELLA, Lúcia. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

RIGONATTO, Marcelo. Progressão Geométrica. Brasil Escola. Disponível em <http://brasilescola.uol.com.br/matematica/progressao-geometrica.htm>. Acesso em: 20 de mar. de 2017.

RUIZ, Roberto. O Telefone, uma das mais simples e fabulosas criações do engenho humano. Celta Editora e Publicidade, 1973. Edição comemorativa do 50o aniversário de fundação da Companhia Telefônica Brasileira.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura; São Paulo: Paulus, 2003.

___________, Lucia. Novos desafios da comunicação. Lumina - Facom/UFJF, Juiz de Fora, v.4, n.1, p.1-10, jan/jun 2001.

SUBTIL, Filipa. Tecnologia, economia e política: o telégrafo como antecessor da Internet. Estudos em Comunicação, Lisboa, v.15, Esp. p.25-40, Maio de 2014.

TOURINHO, Carlos Alberto Moreira. Inovação no Telejornalismo: O que você vai ver a seguir. Vitória: EspaçoLivros, 2009. 306p.

Published

2018-04-01

How to Cite

LINS CAJAZEIRA, Paulo Eduardo; MALKOWSKI, Thiago Pedro. HOW CAN UNIVERSITIES KEEP UP WITH INNOVATIONS IN BRAZILIAN TELEVISION JOURNALISM?. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 692–711, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p692. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3495. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.