THE ORAL HISTORY IN WRITING YOU AND THE OTHER: Discussion topics in the construction of a methodology of historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p28fr

Keywords:

History, Memory, Life stories, Orality

Abstract

This article aims to scrutinize the reflective process of the construction of historical knowledge through oral history methodology, using the method of life stories through which to understand the process in the course of a life, fraught with sensitivities, emotions personal and collective experiences, happy or traumatic, whether intimate or intersection with other collective experiences. The theoretical framework is based on the postulates of Michel de Certeau, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Ulpiano Menezes, Mary Cristine Josso and Thomas Tadeu da Silva. The reflection was created from literature review that dialogues with authors devoted to oral history as Verena Alberti, Ana Maria Mauad among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco de Assis de Sousa Nascimento, Professor do Programa de Pós-graduação em História do Brasil da Universidade Federal do Piauí – PPGHB/UFPI.

Professor do Programa de Pós-graduação em História do Brasil da Universidade Federal do Piauí – PPGHB/UFPI. Possui pós-doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP, Doutorado em História pela Universidade Federal Fluminense – UFF. Coordenador do Doutorado Interinstitucional - DINTER em História UFPE/UFPI (2013-2016). Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq História, Música, Teatro e Estética. E-mail: franciscoufpi@gmail.com. 

Fagno da Silva Soares, Instituto Federal do Maranhão (IFMA) e Universidade de São Paulo/USP.

Doutor em Geografia Humana pela FFLCH/USP, mestre em História do Brasil pela UFPI, graduado em História pela UEMA, pesquisador do Núcleo de Estudos de História Oral NEHO/USP Grupo Trabalho Escravo Contemporâneo GPTEC/UFRJ, especialista em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em História e Geografia do Brasil pela UNIFIA, Planejamento-Implementação e Gestão da EaD pela UFF, TICs para Educadores pela UFRGS, Direitos Humanos pela UFMA, Metodologias Inovadoras Aplicadas à EaD pela FACINTER, Orientação-Supervisão-Gestão e Inspeção Escolar pela UNINTER, Docência do Ensino Superior pelo IESF e MBA em Gestão e Ensino de TICs e Inovação pelo IBMEC. Líder do CLIO & MNEMÓSINE Centro de Estudos e Pesquisas em História Oral e Memória IFMA e Pesquisador do História do Tempo Presente na Amazônia CNPq/UFPA, do Grupo de Pesquisa Culturas, Identidades e Dinâmicas Sociais na Amazônia Oriental Brasileira CNPq/UNIFESSPA. É membro filiado a Associação Nacional de História ANPUH-MA, Associação Brasileira de História Oral-ABHO e Presidente da Academia Açailandense de Letras-AAL Biênio 2014-2016. Atualmente é professor de história do IFMA/Campus Açailândia e SEEDUC. Consultor Ad Hoc do Comitê de Avaliação de Projetos IFAL. Tem-se enveredado pela pesquisa acerca do processo de escravização contemporânea na Pré-Amazônia. Em seu Currículo Lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica são: história oral, identidade, memória, tempo presente e mais recentemente ensino de história. E-mail: fagno@ifma.edu.br

References

ALBERTI. Verena. Histórias dentro da história. in: PINSKY, Carla Bassanezi. (org.) Fontes Histórias. São Paulo: Contexto, 2005.

BOSI, Alfredo. O tempo e os tempos. in: NOVAES, Adauto.(org). Tempo e História. São Paulo : Companhia das Letras, 1992.

CERTEAU, Michel de. A Operação histórica. in: LE GOFF, Jacques. História: novos problemas. (org). 2. ed. Rio de Janeiro : F. Alves. 1979.

CHARTIER, Roger. O passado no presente. Ficção, história e memória. In : CHARTIER, Roger. A força das representações: história e ficção. ROCHA, João Cezar de Castro (Org.). Chapecó: Argos, 2011. p. 115

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? in: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

JOSSO, Mary-Cristine. Prefácio. in : SOUZA, Elizeu Clementino de. (org). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre; 2006.

LE GOFF, Jacques. in : BLOCH, Marc. Apologia da História ou O ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar ed., 2001, p. 32.

MAUAD, Ana Maria. História, iconografia e memória. in: SIMSON, Olga Rodrigues de M. Von. (org). Os desafios contemporâneos da história oral. Campinas : CMU/Unicamp, 1997.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. A história, cativa da memória? in : Revista Instituto de Estudos Brasileiros, n. 34, p.9-24, 1992.

PEREIRA, Lígia Maria Leite. Algumas reflexões sobre histórias de vida, biografias e autobiografias. in Revista Brasileira de História Oral, São Paulo; n. 3, juin. 2000.

POLLAK, Michel. Memória, Esquecimento, Silêncio. in : Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2. n. 3. 1989.

ROCHA, João Cezar de Castro. Apresentação: Roger Chartier e os estudos literários. In: CHARTIER, Roger. A força das representações: história e ficção. ROCHA, João Cezar de Castro (Org.). Chapecó; Argos, 2011. p. 13/14.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Trad. Lolio Lourenço de Oliveira. São Paulo; Paz e Terra, 1992.

VILANOVA, Mercedes. Pensar a subjetividade – estatísticas e fontes orais. in: FERREIRA, Marieta. (org). História Oral. Rio de Janeiro; Diadorim, 1994.

Published

2016-05-30

How to Cite

NASCIMENTO, Francisco de Assis de Sousa; SOARES, Fagno da Silva. THE ORAL HISTORY IN WRITING YOU AND THE OTHER: Discussion topics in the construction of a methodology of historiography. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 28–46, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p28fr. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1829. Acesso em: 16 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2