DIALOGUES ON DEVELOPMENT, GENDER AND EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.20873/stmmta2017-4044Keywords:
gênero; educação; desenvolvimentoAbstract
By understanding that development, gender and education are related and that can act together to improve the living conditions of women, the present research sought to understand these relationships from the experiences of the teachers who work in elementary education in the state of Tocantins - specifically female teachers who study Parfor during the school holidays at the Federal University of Tocantins - Palmas campus. The qualitative analysis, methodology adopted to carry out the study, provided the necessary elements to analyze the information that was collected through the application of questionnaires to Parfor trainees. Among the results of the research, teachers were not prepared to deal with issues related to gender issues, since the municipal and state public policies do not invest in projects that can break with gender inequality and improve the qualification of these professionals.
References
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução Maria Helena Kühner. - 11° ed. - Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2012.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024 : Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 86 p.
BUENO, C. M. L. B. O papel das representações sociais e da educação para o desenvolvimento da identidade de gênero. Revista Brasileira de Crescimento edesenvolvimento Humano, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 92-103, dez. 2006.
CABRAL, Francisco; DÍAZ, Margarita. Relações de gênero. Cadernos afetividade e sexualidade na educação: um novo olhar. Secretária Municipal de Educação de Belo Horizonte; Fundação Odebrecht. Belo Horizonte: Gráfica Editora Rona Ltda, 1999, 142-150.
DUFLO, Esther. Gender Equality in Development. BREAD Policy Paper, Bureau for Research in Economic Analysis of Development, n. 11, Massachusetts Institute of Technology, dez. 2005.
Elaboración de proyectos de desarrolo social con perspectiva de género. Tercera Edición. Instituto Nacional de las Mujeres, México, 2012.
LARAIA, Roque de Barros - Cultura: um conceito antropológico, 14.ed. — Rio de Janeiro: Jorge" Zahar Ed., 2001.
MIRANDA, Cynthia Mara. El incómodo debate de las cuestiones de género en la educación brasileña. Revista Científica de Educación y Comunicación – Hachetetepé, Universidad de Cádiz na España, v. 14, 2017, p. 87-98.
HAUSMANN, Richard; TYSON, D. Laura; ZAHIDI, Saadia. The Global Gender Gap Report. Geneva, Switzerland: World Economic Forum, 2014.
Santana, A. M. Fragmentos e Permanências: gênero e diversidade na escola. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 16, p. 47-61, jan./jun. 2015.
SCOTT, Joan W. Projeto História, São Paulo, n. 45, pp. 327-351, Dez. 2012.
SUÁREZ, M. Gênero: uma palavra para desconstruir ideias e um conceito empírico e analítico. Trabalho apresentado no I Encontro de Intercâmbio de Experiências do Fundo de Gênero no Brasil. Projeto Fundo para a Equidade de Gênero. Agência Canadense para o Desenvolvimento Internacional, Campinas, 1999.
VIANNA, Claudia Perreira e FINCO, Daniela, Meninas e menino na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu. Campinas, p.265-283, Dez 2009. Nº 33 Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n33/10.pdf. Acesso em: 10 mai, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os originais aceitos e publicados tornam-se propriedade da revista, sendo vedada sua reprodução total ou parcial, sem a devida autorização da Comissão Editorial, salvo para uso em estudo e pesquisa.