Analysis of images relating to the content of biochemistry in the textbooks of biology of secondary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2016v3n2p99

Keywords:

Bioquímica, Imagens e Livro didático, imagens, livro didático

Abstract

ABSTRACT

The elements that make up the textbooks are important for learning. The present study was to analyze the images of the Biology books, inserted into the contents of Biochemistry, used by the public high schools in the municipality of Porto Nacional, TO. Initially, identified the images with and without educational value, for such were classified in: decorative, representational, explanatory or organizational. For verification of the didactic value was considered three principles of cognitive theory, principle of coherence, signaling and spatial contiguity, observing compliance of same. Subsequently, were assigned value 0 to the images that not satisfy any criterion, and values 1, 2, 3 and 4 when satisfied one, two, three and four, respectively. Finally, they were categorized in: “with low cognitive load”, when they were assigned values 4, 3, or 2, and “with high cognitive load”, to images with value 1 or 0. Most of the images were satisfactory, according to the investigated criteria. However, one of the books featured completely out of text-image signal, without contributing to the content, and deficient in mages showing the most important features, important feature to direct the reader to the relevant information at the time.

Keywords: Biochemistry, images and textbook.

Author Biographies

João Paulo Alves, Universidade Federal do Tocantins

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Tocantins- UFT.

Denise de Amorim Ramos, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Federal de São Carlos- UFscar-SP e Mestrado em Educação /área Fundamentos da Educação, pela Universidade Federal de São Carlos- UFscar- S.P (1999). É docente da Universidade Federal do Tocantins- UFT. Tem experiência na área de Educação, com Formação de professores e práticas educativas atuando, principalmente, nos seguintes temas:Políticas Educacionais, Historia da Educação Brasileira, Educação de Jovens e Adultos, Diversidade e Educação inclusiva. Ministra as disciplinas no Curso de Licenciatura de Ciências Biológicas, campus de Porto Nacional -UFT-TO : Filosofia da educação, Historia da educação, Sociologia da Educação e Didática. Atua em dois grupos de Pesquisas com as seguintes linhas: Formação de professores, praticas educativas e Instrução pública primaria.

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Published

2016-12-29

How to Cite

Alves, J. P., & Ramos, D. de A. (2016). Analysis of images relating to the content of biochemistry in the textbooks of biology of secondary school. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 3(2), 99–111. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2016v3n2p99

Issue

Section

Artigos