Thoughts on the Pedagogy of Paulo Freire with students of Pedagogy of the Land

Auteurs-es

  • Mariana Cunha Pereira Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Francisco Hudson da Cunha Lustosa Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p299

Mots-clés :

Movimentos Sociais, Movimentos Sociais. Paulo Freire. Pedagogia Da Terra., Paulo Freire, Pedagogia da Terra

Résumé

ABSTRACT. This text was produced as a result of a Free Core course organized to support the preparation of this article, but also to create the opportunity for reflection among teachers of one of the Popular Education courses and the end of studies assessment / TCC curriculum Land Education Course, the only class developed between 2007-2011 at the Faculty of Education/FE Federal University of Goiás/UFG. The previously mentioned Free Core course were offered to students wishing to study them. Its methodological format was in the form of workshops and meetings, teaching material used: texts, video, music and discursive lessons. Methodology explained on the syllabus, disclosed to course participants, as was the combination of the formalities between the social movement and the course coordinator. Therefore part of this course students who were interested in reflecting on the pedagogy of Paulo Freire and the practice of Social Movements Workers for Land, also called Social Rural Movements.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Mariana Cunha Pereira, Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduada em Licenciatura em Ciências Sociais

Especialista em Metodologia de Pesquisa em Educação

Mestre em Educação - Antropologia da Educação

Doutora em Antropologia Social Estudos da América Latina e Caribe

Francisco Hudson da Cunha Lustosa, Universidade Federal de Goiás - UFG

GRADUADO EM CIÊNCIAS ECONÔMICAS

ESPECIALISTA EM FILOSOFIA POLÍTICA 

MESTRE EM EDUCAÇÃO

Références

Fazenda, I. (Org.). (1991). Metodologia da Pesquisa Educacional. São Paulo: Cortez.

Freire, P., & Nogueira, A. (1989). Que Fazer: teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes.

Freire, P. Fala de Paulo Freire aos Sem Terra [1991]. (2005). In Caldart, R. S., & Kolling, J. E. (Orgs.). Paulo Freire: uma educador do povo. Veranópolis, RS: ITERRA/MEC/FNDE.

____________. (1979). Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

____________. (1997). Papel da Educação na Humanização, Revista da Faeeba/FE/ UNEB, 6(7), 9-32.

____________. (1998). Alfabetização: com escola, terra e dignidade.

Caldart, R. S., & Kolling, J. E. (2005). Paulo Freire: um educador do povo. Veranópolis, RS: ITERRA/MEC/FNDE.

Vídeo Documentário. (2005). Paulo Freire: educar para transformar. (28 min.). Projeto Memória. Instituto Paulo Freire: Petrobras: Governo Brasileiro.

Publié-e

2016-12-12

Comment citer

Pereira, M. C., & Lustosa, F. H. da C. (2016). Thoughts on the Pedagogy of Paulo Freire with students of Pedagogy of the Land. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 299–317. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p299

Numéro

Rubrique

Paper