The use of digital media in early childhood education: a reflection from skills and abilities

Authors

  • Cibele dos Santos Silva Secretaria Municipal da Educação de Porto Franco - MA
  • Francisca Rodrigues Lopes Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0003-4412-3523

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15677

Abstract

ABSTRACT: The use of media in early childhood education has found barriers, especially regarding teaching practice. This article aims to reflect on the challenges of teaching practice regarding the use of media in Early Childhood Education; also reflect on the concepts of competence and skill contextualizing with the documents that guide Early Childhood Education and some authors who discuss this subject. For this, qualitative research of bibliographic nature was carried out. Data analysis occurred through the interpretation of theoretical documents and texts, which pointed to the polyvalence of the concepts of competence and skills, which became popular with the implementation of the BNCC. The results of the research made it possible to show that the child should be protagonist in their interaction with the media world, thus, the school must ensure it’s social, cultural, digital and with its peers, overcoming traditionalism and the role centered on the teacher. They also showed that there is a paradox caused by the different positions of educators regarding the use of media in Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibele dos Santos Silva, Secretaria Municipal da Educação de Porto Franco - MA

Especialista em Educação Infantil e Alfabetização e Letramento.

Professora da rede municipal de Porto Franco – MA.

E-mail: cibele.santos@uft.edu.br,

ORCID: https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0001-6639-1751

Francisca Rodrigues Lopes, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professora da Uiversidade Federal do Norte do Tocantins - Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis. Curso de Pedagogia.

Doutora em Comunicação e Semiótica. Pós-Doutorada em Letras, Ensino de Lingua e Literatura.

Autora dos livro:

- Quando Deus quer (2010).

- Da sedução de ensinar, do desejo de aprender: (Inter)mediações do processo ensino-aprendizagem (2011). 

References

BELLONI, Maria Luiza; GOMES, Nilza Godoy. Infância, Mídias e Aprendizagem: Autodidaxia e Colaboração. Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 29, n. 104-Especial, p. 717-746, out. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ TnqxLwrqkSJc6CmgLf8dMgq/abstract/?lang=pt Acessado em: 05 de maio de 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal,1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/ handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acessado em: 23 jul. 2021.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Vol. 1,2,3. Brasília, MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acessado em: 10 de ago. de 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2019.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfOL Acessado em: 09 de ago. de 2021.

LAKATOS, Eva Maria; DE ANDRADE MARCONI, Marina. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 2001.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999. Disponível em: https://mundonativodigital.files.wordpress.com/2016/03/cibercultura-pierre-levy.pdf. Acessado em: 28 de abril de 2022.

LOPES, Francisca R.; MENEZES, Liliane R. A.; MOURA, Elizângela, S. S. Formação de Educações para a Educação Infantil: Desafios de alfabetizar a Geração Centennial. Revista Humanidades e Inovação v.6, n.15 – 2019. Disponível em: Humanidades & Inovação (unitins.br). Acessada em: 28 de abril de 2022.

MORAN, J. M. Novais. Tecnologias e Mediação pedagógica. 16ª Ed. Papirus, p.11-65. Campinas, 2009.

MORAN, J.M.; MASETTO, M.T.; BEHRENS, M.A. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. 21ª edição revisada e atualizada. Págs.12, 31 e 53 – Campinas, SP: Papirus, 2013.

MORAES, S.A., TERUYA, T.K. Paulo Freire e formação do professor na sociedade tecnológica. p. 2, 5, 7. UNIOESTE – Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel, PR. 2010.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

PINHEIRO, Regina Cláudia. Conceitos e modelos de letramento digital: o que escolas de ensino fundamental adotam? Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 18, n. 3, p. 603-622, set./dez. 2018.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA (SBP). Manual de Orientação. Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital (2019-2021). #MenosTelas #MaisSaúde. Dezembro de 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246cManOrient__ MenosTelas__MaisSaude.pdf. Acessado em: 20 de abr. de 2022.

SOUZA. Daiane Pereira. Os impactos da influência da mídia ao consumo infantil. Revista Eletrônica: Psicologia.PT. 2014.

UNESCO. Glossário de terminologia curricular. Tradução de Rita Brossard. Revisão técnica de Guiomar Namo de Melo. 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223059_por . Acesso em: 27 de jun. 2021.

VESCHI. Benjamin. Etimologia de competência, competição e competir. Etimologia: Origem do conceito. 2020. Disponível em: https://etimologia.com.br/competencia-competicao-competir/. Acessado em: 17 de jul. de 2021.

Published

2023-05-30

How to Cite

dos Santos Silva, C., & Lopes, F. R. (2023). The use of digital media in early childhood education: a reflection from skills and abilities. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15677. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15677

Issue

Section

Dossiê: Olhares na Educação Infantil

Most read articles by the same author(s)