Music education and social projects: discussing the relationship between music, belonging, and social demands in two countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12479

Keywords:

Music Education, Social Projects, Sense of Belonging, Social Transformation

Abstract

ABSTRACT. The social projects in music are a modern topic in the field of music education. Due to the importance of the point provided here, it is indicated the expansion of the object learning and teaching music beyond the aspects of social context in which these music social projects are inserted. Therefore, we seek to achieve an expanded look at the musical experiences offered in social projects not only in Brazil, but also in contexts with refugees originally from countries at war. In this article, we also illustrate experiences in social projects located in North Dakota, in the United States. Through dialogues with researchers of music education, we seek to reflect on the situation of refugees from countries at war, the sense of belonging, and the role of music education in communities in relation to the demands that permeate the musical aspects.

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Author Biographies

Elisama da Silva Gonçalves Santos, North Dakota State University, United States / Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutora em Artes Musicais/ Piano Colaborativo pela Challey School of Music, NDSU, Estados Unidos. Mestra em Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia e Graduada em Música pela mesma instituição. Atua como servidora técnica pianista da UFBA e é professora do curso de Licenciatura em Música da UNEB. Pesquisa sobre os seguintes temas: Educação Musical em Projetos Sociais; e Formação e Atuação Profissional em Música.

Anderson Brasil, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Doutorado em Música pela Universidade Federal da Bahia, Mestrado e Graduação em Música pela mesma instituição. Professor Adjunto na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Líder do Grupo de pesquisa ECOMUSPP - Ecologia, Música e Práticas Pedagógicas. Pesquisa sobre os seguintes temas: Educação Musical, desigualdade social e projetos sociais.

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Published

2021-09-30

How to Cite

da Silva Gonçalves Santos, E., & Brasil, A. . (2021). Music education and social projects: discussing the relationship between music, belonging, and social demands in two countries. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12479. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12479

Issue

Section

Thematic Dossier: Arts and Rural Education