Indigenous peoples and school education in the Brazilian Amazon: teaching experiences

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15274

Abstract

ABSTRACT. This article presents educational experiences developed with indigenous peoples in the Brazilian Amazon, based on documentary research in dialogue with reports of teaching experiences of the first authors of this text. Thus, we propose to dialogue based on the following question: how is indigenous knowledge mobilized in the Amazonian school context? To this end, we established as a general objective to reflect on the way indigenous knowledge is conceived in the Amazonian school context, based on a dialogue with the reports of teaching experiences with indigenous school education. From this perspective, we understand that Indigenous School Education comprises formal educational actions offered under the supervision of the State to indigenous peoples, unlike indigenous education, which is carried out in the community through social coexistence, depending on the diverse perspectives of each indigenous people. We observed that although there are laws and public policies, conquered by indigenous collectives, that advocate a differentiated, bilingual, intercultural and community school education, as well as provide the conditions for its implementation, in practice this right is still a distant reality of many indigenous schools. To this end, it is necessary to open dialogue and epistemic exchanges that understand diverse knowledges in an equitable way. This premise confronts us with the challenge of the decolonization of knowledge, especially that conveyed in indigenous schools.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Dilma Costa Ferreira, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutoranda em educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA/UFT/REDE EDUCANORTE.

Rossini Pereira Maduro, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutorando em educação no Programa de Pós- Graduação em Educação na Amazônia – PGEDA/UEA/REDE EDUCANORTE.

Thelma Lima da Cunha Ramos, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutoranda em educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA/UEA/REDE EDUCANORTE.

Wellen Crystinne de Araújo Sousa e Silva, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutoranda em educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA/UFRR/REDE EDUCANORTE.

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA/UFT/REDE EDUCANORTE.

José Vicente de Souza Aguiar, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Doutor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia – PGEDA/UEA/REDE EDUCANORTE.

Carolina Brandão Gonçalves, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Doutora vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia – PGEDA/UEA/REDE EDUCANORTE.

Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutora vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - PGEDA/UFRR/REDE EDUCANORTE.

Literaturhinweise

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/. Acesso em 20 de agosto de 2022.

Brasil (1998). Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC.

Calderoni, V. A. M. de O., & Nascimento, A. C. (2012). Saberes tradicionais indígenas, saberes ocidentais, suas intersecções na educação escolar indígena. Revista Visão Global, 15(1-2), 303-318. Recuperado de: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3427. Acesso em 20 de agosto de 2022.

D’angelis, W. (2012). Aprisionando sonhos: a educação escolar indígena no Brasil. Campinas, SP: Curt Nimuendajú.

Feitosa, L. B., & Vizolli, I. (2021). Do silenciamento à vez e voz: historicidade e perspectiva educacionais da educação escolar indígena. Revista Cocar, 15(33), 1-19.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao. Acesso em: 22 de setembro de 2022.

Lei n. 11639, de 09 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “história e cultura afro-brasileira”. Recuperado de: Base Legislação da Presidência da República - Lei nº 10.639 de 09 de janeiro de 2003 (presidencia.gov.br). Acesso em: 22 de setembro de 2022.

Lei n.º 11. 645, de 10 de março de 2008. (2008, 10 de março). Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 22 de setembro de 2022.

Ludke, M., & André, M. (2020). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. Rio de Janeiro: E.P.U..

Markoni, M. A., & Lakatos, E. M. (2021). Fundamentos de metodologia científica. Edição João Bosco Medeiros. 9. Ed. São Paulo: Atlas.

Melià, B. (1979). Educação Indígena e Alfabetização. Biblioteca Digital Curt Nimuendaju. Edições Loyola.

Minayo, M. C. S. (2016). O desafio da pesquisa social. In: Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petropolis, RJ: Vozes.

Ndlovu, M. (2017). Por que saberes indígenas no século XXI? Uma guindada decolonial. Revista Epistemologias do Sul, 1(1), 127-144. Recuperado de: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/782#:~:text=Isto%20ocorre%2C%20sobretudo%2C%20porque%20o,desafios%20globais%20que%20eles%20

Pimentel, S. (2012). O índio que mora na nossa cabeça - sobre as dificuldades para entender os povos indígenas. São Paulo: Prumo.

Rezende, J. S. (2013). Ciências e saberes tradicionais. Revista Tellus, 13(25), 201-213, jul./dez. Recuperado de: https://www.tellus.ucdb.br/tellus/article/view/338

Rua, M. G. (1998). Análise de políticas públicas: conceitos básicos. In Rua, M. G., & Carvalho, M. I. V. (Orgs.). O estudo da política: tópicos selecionados (s./p.). Brasília: Paralelo.

Veröffentlicht

2023-10-21

Zitationsvorschlag

Costa Ferreira, D., Pereira Maduro, R., Lima da Cunha Ramos, T., de Araújo Sousa e Silva, W. C., Vizolli, I., de Souza Aguiar, J. V., … Baptaglin, L. A. (2023). Indigenous peoples and school education in the Brazilian Amazon: teaching experiences. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15274. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15274

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in