Antonímia: Uma análise contrastiva entre dicionários escolares e livros didáticos
Keywords:
Dictionary; antonym; textbook.Abstract
When speaking of antonym, we know that one of the basic notion related to this phenomenon is the opposition meaning between two or more words. Based on the premise that textbooks and school dictionaries are teaching tools very fundamental to instruct and to learn língua Portuguesa, the objective of this present article is to investigate how the antonym shows up on the referred material. The proposal elaborated here is based on the foundations of Lexicology, Lexicography and School Metalexicography. We will support on the concepts established by Cançado (2008), Murphy (2003), Abrahão (2018), Biderman (1996), Barros (2002) and others. Our corpus consists of the following textbook collection and dictionaries: COCHAR, Thereza, CEREJA, William. Português linguagens. 9 ed. São Paulo: Saraiva Educação. 2015; FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Aurélio Junior: dicionário escolar da língua Portuguesa. 2 ed. Curitiba: Positivo, 2011; GEIGER, Paulo (org). AULETE, Caldas. Minidicionário contemporâneo da língua Portuguesa. 3 ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011; RAMOS, Rogério de Araújo (ed. resp.). Dicionário didático de língua Portuguesa. 2 ed. São Paulo: SM, 2011. Finally, our results demonstrate that reflections of this nature may contribute to the creation of more coherent and accessible dictionaries for its consultants.
References
BARROS, C. D. Antonímia nos adjetivos descritivos do Português do Brasil: Uma proposta de análise e representação. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2010. 92f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
BARROS, L. A. Curso básico de Terminologia. São Paulo: Edusp, 2002.
BIDERMAN, M. T. C. Léxico e vocabulário fundamental. Alfa. Vol. 40, p. 27-46, 1996.
BRASIL. SEF/MEC. Guia de livros didáticos do PNLD 2012 — Dicionários. Brasília: SEF/MEC, 2012.
BRASIL. SEB/MEC. Guia de livros didáticos do PNLD 2017: língua portuguesa — Ensino fundamental anos finais. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2016. 98 p.
CANÇADO, M. Manual de Semântica: noções básicas e exercícios. 2ª ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
COCHAR, T.; CEREJA, W. Português Linguagens. 9ª ed. São Paulo: Saraiva Educação. 2015.
FERREIRA, A. B. de H. Aurélio Junior: dicionário escolar da língua portuguesa. 2ª ed. Curitiba: Positivo, 2011.
GEIGER, P. (Org.); AULETE, C. Minidicionário contemporâneo da língua portuguesa. 3 ed. Rio de Janeio: Lexikon, 2011.
ILARI, R.; GERALDI, J. W. Semântica. São Paulo: Ática. 1990.
LYONS, J. Semantics. Cambridge: Cambridge University Press, 1977. .
MURPHY, M. L. Semantic relations and the lexicon: antonymy, synonymy, and other paradigms. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
RAMOS, R. de A. (ed. resp.). Dicionário didático de língua portuguesa. 2ª ed. São Paulo: SM, 2011.
RANGEL, E. de O. Dicionários escolares e políticas públicas em educação: a relevância da “proposta lexicográfica”. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. e HUMBLÉ, P. (Eds.). Lexicografia pedagógica: pesquisas e perspectivas. Florianópolis: Editora NUT, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).