Antonímia: Uma análise contrastiva entre dicionários escolares e livros didáticos

Authors

  • Amanda Duarte Soares UFG
  • Sheila de Carvalho Pereira Gonçalves UFG - Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Dictionary; antonym; textbook.

Abstract

When speaking of antonym, we know that one of the basic notion related to this phenomenon is the opposition meaning between two or more words. Based on the premise that textbooks and school dictionaries are teaching tools very fundamental to instruct and to learn língua Portuguesa, the objective of this present article is to investigate how the antonym shows up on the referred material. The proposal elaborated here is based on the foundations of Lexicology, Lexicography and School Metalexicography. We will support on the concepts established by Cançado (2008), Murphy (2003), Abrahão (2018), Biderman (1996), Barros (2002) and others. Our corpus consists of the following textbook collection and dictionaries: COCHAR, Thereza, CEREJA, William. Português linguagens. 9 ed. São Paulo: Saraiva Educação. 2015; FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Aurélio Junior: dicionário escolar da língua Portuguesa. 2 ed. Curitiba: Positivo, 2011; GEIGER, Paulo (org). AULETE, Caldas. Minidicionário contemporâneo da língua Portuguesa. 3 ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011; RAMOS, Rogério de Araújo (ed. resp.). Dicionário didático de língua Portuguesa. 2 ed. São Paulo: SM, 2011. Finally, our results demonstrate that reflections of this nature may contribute to the creation of more coherent and accessible dictionaries for its consultants.

Author Biographies

Amanda Duarte Soares, UFG

Graduanda em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal de Catalão (UFCAT). Foi voluntária do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIVIC 2018-2019), desenvolvendo o projeto “Discutindo o fenômeno da antonímia em dicionários escolares”, pelo qual recebeu certificado de menção honrosa da UFCAT. Atualmente, é bolsista UFG do Programa de Licenciatura (PROLICEN) e desenvolve projeto de iniciação científica envolvendo variação linguística diatópica e lexicografia escolar.

Sheila de Carvalho Pereira Gonçalves, UFG - Universidade Federal de Goiás

Doutora em Análise Lingüística pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Possui Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Líder do grupo de pesquisa intitulado Grupo de estudos em Lexicografia, Metalexicografia escolar e Terminografia. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Goiás (UFG), Regional Catalão, onde atua na graduação e na pós-graduação (Mestrado em estudos da Linguagem).

References

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Published

2020-10-13

How to Cite

Soares, A. D. ., & Gonçalves, S. de C. P. (2020). Antonímia: Uma análise contrastiva entre dicionários escolares e livros didáticos . Porto Das Letras, 6(3), 251–268. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/9994