THE STUDY GUIDELINES FOR THE SUBJECT OF THE PORTUGUESE LANGUAGE IN ELEMENTARY EDUCATION II: ANALYSIS OF ACTIVITIES RELATED TO THE LEXICAL LEVEL OF THE LANGUAGE

The Teaching of Lexicon and Vocabulary

Authors

Abstract

The Teaching of Lexicon and Vocabulary must always be considered within contexts, highlighting the relationship between words that are recognized within a linguistic and extralinguistic communicative process. Based on the theories of Biderman (2000), this work starts from the discussion about the teaching of the Lexicon in Portuguese Language classes during the adoption of the emergency remote teaching model, based on the use and production of study guides, which according to the focus on objects of knowledge applied to students attending Elementary School II, the final years of Basic Education. The theories of Biderman (2000) will be exemplified in this work, which seek, in a pragmatic sense, to show the proposals of how the mother tongue teacher could successfully work on vocabulary teaching during the adoption of the Emergency Remote Teaching model.

 

 

Keywords: Teaching, Lexicon, Vocabulary, Dictionaries.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com Direito a Palavra: dicionários em sala de aula. Elaborado por Egon Rangel. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2012. 148 p. (PNLD 2012: Dicionários).

Bezerra, Maria Auxiliadora. Ensino de Vocabulário versus compreensão de textos. Pelotas- Educat. 1999.

Biderman, Maria Tereza Camargo. Fundamentos da Lexicologia. eun: _____. Teoria Linguística: teoria lexical e computacional. Rio de janeiro - São Paulo: LTC - Livros Técnicos e Científicos Editora SA, 1978.

Biderman, Maria Tereza Camargo. Conceito linguístico de palavra. PALAVRA / Dep. de Letras da PUC, Rio de Janeiro, v. temático 1 “A delimitação de unidades lexicais”, p. 81-97, 1999.

BIDERMAN, M. T. C. Aurélio: sinônimo de dicionário? Alfa, São Paulo, 44, p. 27-55, 2000.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

Garcia, Othon M. Comunicação em prosa moderna: aprenda a escrever, aprendendo a pensar. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1986.

Krieger, Maria da Graça. Tipologias de dicionários: registros de léxico, princípios e tecnologias. In: Calidoscópio. Vol. 4, n. 3, p. 141-147, set/dez, 2006.

Tréville, Marie Claude e Duquette, Lise. (1998). Enseigner le Vocabulaire em Classe de Langue. Paris: Hachette F.L.E.

Published

2023-12-31

How to Cite

da Silva de Melo, A. (2023). THE STUDY GUIDELINES FOR THE SUBJECT OF THE PORTUGUESE LANGUAGE IN ELEMENTARY EDUCATION II: ANALYSIS OF ACTIVITIES RELATED TO THE LEXICAL LEVEL OF THE LANGUAGE: The Teaching of Lexicon and Vocabulary. Porto Das Letras, 9(Especial), 480 – 490. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17435

Issue

Section

Desafios da Educação e da Pesquisa no Contexto da Amazônia Brasileira