PEDAGOGICAL BENEFITS OF THE USE OF CELLULAR EQUIPMENT IN CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p536

Keywords:

Cell phone, meaningful learning, cognitive structure, social representation

Abstract

The use of the cell phone in the classroom has achieved visibility in face of its inadequate use, which generates dissatisfaction both in the teachers and staff involved in the institutional body and the students. In consideration of this conjuncture, the proposal of Significant Learning meets the need presented through an interactional dynamics that suggests an adequate use of the electronic device. This article proposes proposals for the implementation of the principles contained in the theory of Ausubel and Vygotsky. It was seen that teachers, after becoming aware, sought methods other than stimulus-response. However, barriers such as non-stimulation of autonomy obtained in training need to be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jocyléia Santana dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2006), Mestrado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1996), Graduação em Historia pela Universidade Católica de Goiás (1991, Fundação Universidade Federal do Tocantins – UFT, Campus Palmas, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), e-mails: <ppgedu@uft.edu.br>,  <jocyleia@uft.edu.br> <jocyleiasantana@gmail.com>

Erisnalva Pereira da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em Letras e Pedagogia (UNITINS). Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). E-mail: erisnalva.silva@ifto.edu.br.

Isabel Auler Cristina Pereira, Universidade Federal do Tocantins

(In Memorian) Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Literatura Brasileira pela UnB. Graduação em Letras Inglês/Português, Especialista em Avaliação Institucional e em Ensino de Língua Portuguesa. Reitora da Universidade Federal do Tocantins. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFT). E-mail: isabel@uft.edu.br.

References

BAUM, W.M. Compreender o Behaviorismo. Porto Alegre: Artmed, 1999.

BAUMAN, Z. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Jorge Hazar, 2008.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Da Educação. Brasília, DF: Senado Federal: Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm> Acesso em: 13 mar. 2017.

_______. Projeto de Lei n.º 331/2012. Disponível em: <http://sapl.al.to.gov.br/sapl/sapl_documentos/materia/31774_texto_integral>. Acesso em: 13 mar. 2017.

CIDADANIA. Dicionário Aurélio, 10 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/cidadania>. Acesso em: 10 mar. 2017.

CIDADÃO. Dicionário Aurélio, 11 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/cidadão>. Acesso em: 10 Mar. 2017.

DESENVOLVIMENTO. Dicionário Aurélio 11 mar. 2017.. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/desenvolvimento>. Acesso em: 10 mar. 2017.

QUALIFICAÇÃO. Dicionário Aurélio, 11 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/qualificacao>. Acesso em: 11 mar. 2017.

CATANIA, A.C. (1999). Aprendizagem: comportamento e cognição. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GARCIA, V. A. Um sobrevôo: o conceito de educação não-formal. In: PARK, M. B & FERNANDES, R. S. Educação não-formal: contextos, percursos e sujeitos. Campinas: Unicamp/CMU, set. 2005.

JORDÃO, F. História: a evolução do celular, 22 mai. 2009. Disponível em: <https://www.tecmundo.com.br/celular/2140-historia-a-evolucao-do-celular.htm>. Acesso em: 13 mar. 2017.

KOHN, K; MORAES, C H. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da sociedade da informação e da sociedade digital, 2 mai. 2007. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1533-1.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2017.

LANE, S T. M. O que é psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 2006.

LIBÂNEO, J C. Adeus professor; Adeus professora? Novas exigências educacionais e a profissão docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 22

LOPES, R C S. A relação professor aluno e o processo ensino aprendizagem. 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf> Acesso em: 13 mar. 2017.

MOREIRA, M A. Aprendizagem significativa. Brasília: Universidade de Brasília, 2009. 129 p.

MOYSÉS, L. O desafio de saber ensinar. 2 ed. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 1995. 138 p.

SILVA, M G. O uso do aparelho em sala de aula, 2012. Disponível em: <http://www2.unifap.br/midias/files/2016/04/O-USO-DO-APARELHO-CELULAR-EM-SALA-DE-AULA-MARLEY-GUEDES-DA-SILVA.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2017.

Published

2018-08-01

How to Cite

SANTOS, Jocyléia Santana dos; DA SILVA, Erisnalva Pereira; PEREIRA, Isabel Auler Cristina. PEDAGOGICAL BENEFITS OF THE USE OF CELLULAR EQUIPMENT IN CLASSROOM. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 536–556, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p536. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579. Acesso em: 3 jul. 2024.