PEDAGOGICAL BENEFITS OF THE USE OF CELLULAR EQUIPMENT IN CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p536Keywords:
Cell phone, meaningful learning, cognitive structure, social representationAbstract
The use of the cell phone in the classroom has achieved visibility in face of its inadequate use, which generates dissatisfaction both in the teachers and staff involved in the institutional body and the students. In consideration of this conjuncture, the proposal of Significant Learning meets the need presented through an interactional dynamics that suggests an adequate use of the electronic device. This article proposes proposals for the implementation of the principles contained in the theory of Ausubel and Vygotsky. It was seen that teachers, after becoming aware, sought methods other than stimulus-response. However, barriers such as non-stimulation of autonomy obtained in training need to be overcome.
Downloads
References
BAUM, W.M. Compreender o Behaviorismo. Porto Alegre: Artmed, 1999.
BAUMAN, Z. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Jorge Hazar, 2008.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Da Educação. Brasília, DF: Senado Federal: Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm> Acesso em: 13 mar. 2017.
_______. Projeto de Lei n.º 331/2012. Disponível em: <http://sapl.al.to.gov.br/sapl/sapl_documentos/materia/31774_texto_integral>. Acesso em: 13 mar. 2017.
CIDADANIA. Dicionário Aurélio, 10 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/cidadania>. Acesso em: 10 mar. 2017.
CIDADÃO. Dicionário Aurélio, 11 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/cidadão>. Acesso em: 10 Mar. 2017.
DESENVOLVIMENTO. Dicionário Aurélio 11 mar. 2017.. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/desenvolvimento>. Acesso em: 10 mar. 2017.
QUALIFICAÇÃO. Dicionário Aurélio, 11 mar. 2017. Disponível em: <https://dicionariodoaurelio.com/qualificacao>. Acesso em: 11 mar. 2017.
CATANIA, A.C. (1999). Aprendizagem: comportamento e cognição. Porto Alegre: Artmed, 1999.
GARCIA, V. A. Um sobrevôo: o conceito de educação não-formal. In: PARK, M. B & FERNANDES, R. S. Educação não-formal: contextos, percursos e sujeitos. Campinas: Unicamp/CMU, set. 2005.
JORDÃO, F. História: a evolução do celular, 22 mai. 2009. Disponível em: <https://www.tecmundo.com.br/celular/2140-historia-a-evolucao-do-celular.htm>. Acesso em: 13 mar. 2017.
KOHN, K; MORAES, C H. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da sociedade da informação e da sociedade digital, 2 mai. 2007. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1533-1.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2017.
LANE, S T. M. O que é psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 2006.
LIBÂNEO, J C. Adeus professor; Adeus professora? Novas exigências educacionais e a profissão docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 22
LOPES, R C S. A relação professor aluno e o processo ensino aprendizagem. 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf> Acesso em: 13 mar. 2017.
MOREIRA, M A. Aprendizagem significativa. Brasília: Universidade de Brasília, 2009. 129 p.
MOYSÉS, L. O desafio de saber ensinar. 2 ed. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 1995. 138 p.
SILVA, M G. O uso do aparelho em sala de aula, 2012. Disponível em: <http://www2.unifap.br/midias/files/2016/04/O-USO-DO-APARELHO-CELULAR-EM-SALA-DE-AULA-MARLEY-GUEDES-DA-SILVA.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.