MONALISA, MELHOR NÃO ESCREVER ISSO...: memes em (des)construções

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p145

Keywords:

Meme, filosofia da diferença, imagem

Abstract

I’ve been instigated by the issue proposed by the dossier: “This is not the post-construction of objective or subjective truths, formal or ideological, but of (post-) playful truths. Is there, in the writings, a post-truth that is not immediately a lie? What can the post-truth, the writings and ...?” Is non-writing to write? Is it erase? Is it to describe? Flat-layers. "How is Edgar?" "Tom, you better not write that," "Sir Issac, would you like to publish this statement?" Photographs, phrases, post-production of senses. Monalisa, Monacrespa, Mona who gave up the Louvre, Mona with a sheaf of Cannabis sativa leaves. Folds of thoughts. Is there somewhere for a supposed truth? Do they dictate anything? Discontinuity in the gesture of the risk? To risk in the sense that it is necessary to air hearts and minds and souls and notebooks and slates and media. Air that comes in comes out and ... Rhythmic movement. Imperceptible gesture. And ... and ... and ...

 

KEYWORDS: Memes; philosophy of difference; image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elenise Andrade, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora titular do Departamento de Educação na Universidade Estadual de Feira de Santana e dos Mestrados em Educação e em Desenho, Cultura e Interatividade – UEFS. Integrante do Grupo de Pesquisa Humor Aquoso (Unicamp, SP) e Trace (Uefs). E-mail: nisebara@gmail.com.

References

AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues de ; SPEGLICH, É. Biodiversidade em imagens, composições em transversalidade. In: Selles, S. E. ; Cassab, M. (Org.). Currículo, Docência e Cultura.Niterói: EDUFF, 2012, v. 1, p. 331-355.

ANDRADE, Elenise C. P. (Des)narrar ausências. In VOGT, Carlos et all (Orgs.). Comunicação, divulgação e percepção pública de ciência e tecnologia. Petrópolis : De Petrus et Alii; Brasília, DF : CAPES; CNPq, 2013.

BERNARDINO, Paulo. Arte e Tecnologia: a criação da imagem nas artes plásticas no final do sec. XX. In Revista do Programa de Pós-Graduaçao em Música da Universidade de Brasília. Ano III, v. 1, dezembro de 2009

CARROLL, Lewis. Alice no país das maravilhas. Tradução Nicolau Sevcenko. Cosac Naif, 2009.

CONFORTI, T.B.; RAMOS, E.; ADAMI, S.F.; ROSAS, P.F.C.,FILHO; J.J.B.; CAPONI, H.L.; PARDALIS, A.A. 2007. Zoneamento Ambiental da APA “Santuário ecológico da Pedra Branca”, unidade de conservação municipal, Caldas, MG. Relatório técnico apresentado ao CODEMA de Caldas, MG

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pebart. 5ª Reimpressão. São Paulo : Editora 34, 2006.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). Edição preparada por David Lapoujade. Tradução de Guilherme Ivo. Revisão técnica de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo : Editora 34, 2016.

FORNAZARI, Sandro Kobol. O esplendor do ser. A composição da filosofia da diferença em Gilles Deleuze (1952-68). Tese de doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2005.

GODINHO, Ana. Máquinas anómalas e nómadas: do que ainda não existe ao que já não existe mais. Ou do que já não existe mais ao que ainda não existe. In ROMAGUERA, Alda; AMORIM, Antonio Carlos (Orgs.). Conexões: Deleuze e máquinas e devires e... Rio de Janeiro : DP et Alii, 2016.

ONDJAKI. Há prendisajens com o xão. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

PELBART. Peter Pál. Imagens do (nosso) tempo. In FURTADO, Beatriz (Org.). Imagem Contemporânea: cinema, tv, documentário, fotografia, videoarte, games... Volume II. São Paulo : Hedra, 2009.

PELLEJERO, Eduardo. A conjura dos falsários. In: Humanidades em revista, n. 6, Ijui, 2008.

PELLEJERO, Eduardo. Nietzsche como Falsário: A Apropriação Deleuziana da Potência do Falso. In Existência e Arte – Revista Eletrônica do Grupo PET – Ciências Humanas, Estética da Universidade Federal de São João Del-Rei, ano VII, Número VI, Janeiro a Dezembro de 201.

PREVE, Ana Maria H. Geografias, imagens e educação: experiências. Entre-Lugar, Dourados, MS, p. 49-66, ano 4, n.7, 1º semestre de 2013.

ROMAGUERA, Alda Regina Tognini; WUNDER, Alik. Políticas e Poéticas do Acontecimento: do silêncio a um risco de voz. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 124-146, jan./abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266051077

SANTOS, Edméa; COLACIQUE, Rachel; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de. A autoria visual na internet: o que dizem os memes? Quaestio, Sorocaba, SP, v. 18, n. 1, p. 135-157, maio 2016.

TOTH, Janderson; MENDES, Viktor Chagas. Monitorando memes em mídias sociais. In SILVA, Tarcízio; STABILE, Max. (Orgs.) Monitoramento e Pesquisa em Mídias Sociais: Metodologias, aplicações e inovações. São Paulo: Uva Limão, 2016. IBPAD - Instituto Brasileiro de Pesquisa e Análise de Dados. Diponível em http://www.ibpad.com.br/o-que-fazemos/publicacoes/monitoramento-e-pesquisa-em-midias-sociais-metodologias-aplicacoes-e-inovacoes/

Published

2018-01-01

How to Cite

ANDRADE, Elenise. MONALISA, MELHOR NÃO ESCREVER ISSO...: memes em (des)construções. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 145–166, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p145. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4574. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático