TDICS E GAMES NO ENSINO MÉDIO INOVADOR: memórias de professores criativos
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p500Keywords:
Games, Technology, Education, History, MemoryAbstract
The study object of this research concerns the memoirs of collaborating professors of the Innovative Higher Education Program (PEMI) of the Frederico José Pedreira Neto State School of the Tocantins Public School, located in the city of Palmas-TO. The PEMI - Innovative Higher Education Program - PEMI was instituted by Administrative Rule no. 971, of October 9, 2009, in the context of the implementation of the actions directed to the Education Development Plan - PDE. It consists of a series of actions articulated between the Brazilian states and the Federal District in partnership with public and private educational institutions, including the Federal Institutes and the S System of industry and commerce. He used the oral history methodology for the three oral narratives depleted in textual format to understand the pedagogical and emotional motivations of teachers interviewed during their experiences with the use of Information and Communication Technologies and Games in their daily work as educators in high school. Therefore, this article seeks to answer these questions by launching a challenge on the investigation of the use of TDICs and games based on the analysis of the memories of teachers participating in the Frederico José Pereira Neto High School Innovative High School program in Palmas, Tocantins.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto. 2005.
ALBERTI, Verena. Manual da Historia Oral. São Paulo: FVG Editora. 2005
ALVES, Lynn. Game over - jogos eletrônicos e violência. São Paulo: SICILIANO, 2005.
ALVES, Lynn; COUTINHO, I. J. (ORGS.). Jogos digitais e dprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas, SP: Papirus, 2016.
ANASTASIOU, LÉA DAS GRAÇAS CAMARGOS; ALVES, LEONIR PESSATE. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. / org. Léa das Graças Camargos Anastasiou, Leonir Pessate Alves. - 3.ª edição / 2.ª tiragem. - Joinville, SC: UNIVILLE, 2004.
HAWLBACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais LTDA, 1990.
LE GOFF, Jacques. História e memória / Jacques Le Goff; tradução Bernardo Leitão ...[et al.]. Campinas: SP Editora da UNICAMP, 1990.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. MCB University Press, Vol. 9 No. 5, 2001. Disponível em:<http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>.
SANTHIAGO, Ricardo. Da fonte oral à história oral: debates sobre legitimidade. João Pessoa: SAECULUM - Revista de História, 2008.
SANTOS, Jocyléia Santana dos Santos e ZAMBONI, Ernesta (Org.). Potencialidades investigativas da educação. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2010.
TORRE, Saturnino de la; PUJOL, María Antonia, SILVA, Vera L.S.S (Coord.). - Inovando na sala de aula - instituições transformadoras. Blumenau: Nova Letra, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.