EDUCATION AND HEALTH FOR THE ELDERLY: an experience report of the UMANIZANDO in times of COVID-19 project

Autores

  • Luiz Sinésio Silva Neto Universidade Federal do Tocantins
  • Eduardo Sera Universidade Federal de Tocantins
  • Deuzivania Carlos de Oliveira Universidade Federal de Tocantins
  • Claudio Avelino dos Santos Universidade Federal de Tocantins
  • Neila Barbosa Osório Universidade Federal de Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n3a13en

Palavras-chave:

Elderly, Health education, Social isolation, COVID-19, Health promotion

Resumo

This study aims to report the multidisciplinary health education actions for the elderly of the UMAnizando project in times of COVID-19. The project proposes health education lines of action developed through a dialogical-reflective approach between staff and the elderly, considering their local reality, therefore, using a wide variety of technologies/educational practices proven to be effective, and constantly monitoring the project actions. The health education strategies of the project can serve as a model for other realities, in this challenging context of promoting health for the elderly in the COVID-19 pandemic period.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Luiz Sinésio Silva Neto, Universidade Federal do Tocantins

Doctor of Science and Technology in Health (Universidade de Brasília - UNB). Assistant professor at the Universidade Federal do Tocantins (UFT) of Medicine where he coordinates the disciplines: Health of the Elderly, Nutrology and participates in the CBT Commission. Extension Program Coordinator and Teacher "Universidade da Maturidade-UMA" in UFT. luizneto@uft.edu.br.

Eduardo Sera, Universidade Federal de Tocantins

Master's Degree Program in Science and Health Teaching (Universidade Federal de Tocantins – UFT). Extension Program Teacher “Universidade da Maturidade-UMA” in UFT. eduardosera@live.com.

Deuzivania Carlos de Oliveira, Universidade Federal de Tocantins

Master's Degree Student in Education (Universidade Federal de Tocantins – UFT). Extension Program Teacher “Universidade da Maturidade-UMA” in UFT. deuzivaniacarlos@hotmail.com.

Claudio Avelino dos Santos, Universidade Federal de Tocantins

Master's Degree Program in Science and Health Teaching (Universidade Federal de Tocantins – UFT). Extension Program Teacher “Universidade da Maturidade-UMA” in UFT. claudioavelinosantos@hotmail.com.

Neila Barbosa Osório, Universidade Federal de Tocantins

Doctor of Human Movement Science (Universidade Federal de Santa Maria - UFSM). Education Program Teacher (PPGE-UFT) and Extension Program Coordinator “Universidade da Maturidade-UMA” in UFT. neilaosorio@uft.edu.br.

Referências

ANDERSEN, Kristian G. et al. The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature medicine, v. 26, n. 4, p. 450-452, 2020.

DE MOURA SÁ, Guilherme Guarino et al. Technologies that promote health education for the community elderly: integrative review. Revista latino-americana de enfermagem, v. 27, 2019.

EMMI, Danielle Tupinambá; BARROSO, Regina Fátima Feio. Avaliação das ações de saúde bucal no Programa Saúde da Família no distrito de Mosqueiro, Pará. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. 1, p. 35-41, 2008.

JÚNIOR, Edivan Oliveira Cavalcanti et al. RELAÇÃO DAS CONDIÇÕES DE VIDA E SAÚDE SOBRE A FRAGILIDADE EM IDOSOS. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 11, p. 76-87, 2019.

LANCET, The. COVID-19: too little, too late? Lancet (London, England), v. 395, n. 10226, p. 755, 2020.

LLOYD-SHERLOCK, Peter G. et al. WHO must prioritise the needs of older people in its response to the covid-19 pandemic. BMJ, v. 368, 2020.

MALLMANN, Danielli Gavião et al. Educação em saúde como principal alternativa para promover a saúde do idoso. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, p. 1763-1772, 2015.

MENDONÇA, Francielle Toniolo Nicodemos Furtado de et al. Educação em saúde com idosos: pesquisa-ação com profissionais da atenção primária. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 70, n. 4, p. 792-799, 2017.

MILLS, John P.; KAYE, Keith S.; MODY, Lona. COVID-19 in older adults: clinical, psychosocial, and public health considerations. JCI insight, 2020.

PATROCINIO, Wanda Pereira; PEREIRA, Beltrina da Purificação da Côrte. Efeitos da educação em saúde sobre atitudes de idosos e sua contribuição para a educação gerontológica. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 375-394, ago. 2013.

RODRIGUES, Letícia Hellen Pereira et al. MULTIMORBIDADE EM IDOSOS PARTICIPANTES DE UMA UNIVERSIDADE DA MATURIDADE. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 11, p. 98-108, 2019.

SEABRA, Cícera Amanda Mota et al. Educação em saúde como estratégia para promoção da saúde dos idosos: Uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 22, n. 4, 2019.

SOUSA, Leilane Barbosa de et al. Práticas de educação em saúde no Brasil: a atuação da enfermagem. Rev. enferm. UERJ, p. 55-60, 2010.

Publicado

2020-05-01

Como Citar

SILVA NETO, Luiz Sinésio; SERA, Eduardo; OLIVEIRA, Deuzivania Carlos de; SANTOS, Claudio Avelino dos; OSÓRIO, Neila Barbosa. EDUCATION AND HEALTH FOR THE ELDERLY: an experience report of the UMANIZANDO in times of COVID-19 project. Revista Observatório , [S. l.], v. 6, n. 3, p. a13en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n3a13en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10544. Acesso em: 22 dez. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

1 2 > >>