THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education

Authors

  • Maria José de Pinho Federal University of Tocantins
  • Josivânia Sousa Costa Ribeiro Federal University of Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15en

Keywords:

Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19

Abstract

The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially for the process of continuing education for teachers in the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josivânia Sousa Costa Ribeiro , Federal University of Tocantins

Master's student in Education at the Federal University of Tocantins (UFT). Pedagogue at the Federal University of Tocantins (UFT).

References

Anastasiou, L. G. C. (1998). Metodologia do Ensino Superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: Ibpex.

Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (2003). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille.

Behrens, M. A. (2005a). O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes.

Behrens, M. A. (2005b). A formação pedagógica e os desafios do mundo moderno. In Masseto, M. (Org.). Docência na universidade 1998. São Paulo: Papirus.

Behrens, M. A. (2006). Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes.

Behrens, M. A. (2007). O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, 30(3), 439-455.

Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: uma mudança educativa. Lisboa: Porto.

Moraes, M. C. (1997). O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus.

Moraes, M. C. (2004). Educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis: Vozes.

Moraes, M. C. (2015). Transdisciplinaridade, criatividade e educação: Fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas, SP: Papirus.

Morin, E. (1990). O paradigma perdido. A natureza humana. Sintra: Europa-América.

Morin, E. (2000) .Os setes saberes necessários à educação do futuro (C. E. F. Silva & J. Sawaya, Trad.) (2a ed). São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

Nóvoa, Antônio. (1991). Profissão professor. Portugal: Porto.

Penin, S. T. de S. (2008). Profissionalidade: o embate entre o concebido e o vivido. In Eggert, E. et al (Orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS.

Zabalza, M. (2004). O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed.

Published

2020-07-01

How to Cite

PINHO , Maria José de; RIBEIRO , Josivânia Sousa Costa. THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a15en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100. Acesso em: 22 nov. 2024.