THE CONSTRUCTION OF MEANINGS FOR THE COLOR BLACK IN ADVERTISING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a15pt

Keywords:

color., black color., advertising., semiotic analysis.

Abstract

In order to contributing to the understanding of the process of construction of meanings of the color black, in advertising, we present concepts of mediatization, aspects of the process of social construction of the color black, and semiotic analysis, from a Peircean perspective, of an advertising piece that makes up a sample of interest, with advertising pieces from the year 2021, collected in the portals by ADS of the Word and by Clube de Criação. The color black, in the selected piece, generates meanings linked to sobriety and functionality, and sometimes linked to evil, thus mixing crystallized meanings in the social environment with the meanings of modern black of design.

Downloads

Author Biographies

Graziella Andreia Malagó, Universidade de Sorocaba

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP. Mestrado em Administração pela Universidade Metodista de São Bernardo do Campo, SP. Docente na Universidade de Sorocaba (Uniso).

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP; pós-doutora pela ECA/USP; Docente e coordenadora do PPG em Comunicação e Cultura da Uniso e integrante  de Pesquisa em Imagens Midiáticas GPIM) e vinculada à Linha de Pesquisa Análise de Processos e Produtos Midiáticos.

References

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2013.

BRAGA, José Luiz. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (org). Mediação & midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012. p. 31-52 .

CHEVALIER, Jean.; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2019.

CLUBE DE CRIAÇÃO (CC), 2022. Disponível em: https://www.clubedecriacao.com.br/. Acesso em: 10 out. 2022.

DOMESTIC abuse is Getting Smarter. The most importante SmartPhone Ad- how Domestic. BBH Creative Director: Kimberley Gill, United Kingdom, 2021. 1 vídeo (40 s.). Disponível em: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/domestic-abuse-is-getting-smarter. Acesso em: 10 out. 2022.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana Coutinho P. de. Aulas de semiótica peirceana. Curitiba: Appris, 2021.

DRIGO, Maria Ogécia. “A Lei da Mente” e a relação com novos espaços, modalidades visuais e espaços de vivência. Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista, v. 3 n. 1, jun. 2012. Disponível em: https://semeiosis.com.br/issues?issue=icyDTOtyh8dejcpdivEP&article=rztb2aqiKqGjaKW4gyfF.Acesso em: 22 jan. 2022.

ECO, Umberto. História da Beleza. Rio de Janeiro: Record, 2010.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Edgard Blücher, 2011.

GOMES, Pedro G. Midiatização: um conceito, múltiplas vozes. Revistas Famecos, Porto Alegre, v. 23, n. 2, maio, junho, julho e agosto de 2016. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22253/14176. Acesso em: 10 dez. 2019.

PASTOUREAU, Michel. Preto: história de uma cor. São Paulo: Senac, 2011.

PEDROSA, Israel. O universo da cor. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2003.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2010.

RECUERO, Raquel. A Conversação em Rede: a comunicação mediada pelo computador e as redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

REFUGE. Organização não Governamental. Disponível em: https://refuge.org.uk/ . Acesso em: 16 dez. 2022.

SANTAELLA, Lucia. Teoria geral dos signos. Semiose e autogeração. São Paulo: Ática, 1995.

SANTAELLA, Lúcia. O que é Semiótica? São Paulo: Brasiliense, 2007

SANTAELLA, Lucia: NÖTH, Winfried M. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Editora Vozes, Petrópolis- RJ, 2006.

WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2024-11-30

How to Cite

MALAGÓ, Graziella Andreia; DRIGO, Maria Ogécia. THE CONSTRUCTION OF MEANINGS FOR THE COLOR BLACK IN ADVERTISING. Observatory Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. a15, 2024. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a15pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/16986. Acesso em: 29 apr. 2025.