GUERRILLA ART AND ITS POETICS OF CONTESTING THE MILITARY DICTATORSHIP

THE CASES OF CILDO MEIRELES AND ARTUR BARRIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n2p52-62

Keywords:

Installations, Art of contestation, Military dictatorship

Abstract

This paper seeks to think about the art of contestation and its critical aesthetics from two productions by Brazilian artists during the Brazilian military dictatorship (1964-1985). We take as case studies the art of Cildo Meireles (1948) and Artur Barrio (1945). Our analysis for this study was qualitative and bibliographic in nature. Authors who helped us to think about art and its contestation poetics were: Agamben (2009), Cayses (2014), Herzog (2006), Melim (2008) and Rodrigues (2012, 2013, 2015, 2017). The results of this writing reveal the critical power of the so-called “guerrilla” airs and the powers of transformative thinking that works of this type of art can provide us, leading to citizen action in the fight against the totalitarian regime.

Author Biography

Walace Rodrigues, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Pós-Doutor pela Universidade de Brasília – UnB/POSLIT. Doutor em Humanidades, mestre em Estudos Latino-Americanos e Ameríndios e mestre em História da Arte Moderna e Contemporânea pela Universiteit Leiden (Países Baixos). Licenciado pleno em Educação Artística pela UERJ e com complementação pedagógica em Letras/Português e em Pedagogia. Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Docente do Programa de Pós-Graduação em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais (PPGDire/UFNT) e da Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (PPGLLit/UFNT). Pesquisador no grupo de pesquisa Grupo de Estudos do Sentido - Tocantins – GESTO e no Grupo de Estudos e Pesquisa em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais, ambos da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) – CAPES/CNPq. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9082-5203. E-mail: walace@uft.edu.br

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

CAYSES, Julia Buenaventura Valencia de. Isto não é uma obra: Arte e ditadura. IN: Estudos avançados. São Paulo, volume 28, número 80, pág. 115-128, 2014.

FREIRE, Paulo. Ensinar, aprendendo. IN: O Comunitário. Campinas, v. 6, n. 38, pág. 6-9, mar. de 1994.

HERZOG, Hans-Michael. Conversa com Cildo Meireles, Rio de Janeiro, 14 de abril de 2006. IN: Seduções. Catálogo da exposição Daros. Zurich: Hatje Cantz, 2006.

MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

RODRIGUES, Walace. Arte de guerrilha no Brasil ditatorial: O caso das produções de Cildo Meireles e Hélio Oiticica pela via filosófica de Giorgio Agamben. IN: Palíndromo. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade do Estado de Santa Catarina, número 8, pág. 99-114, 2012.

RODRIGUES, Walace. Desconstruindo Discursos de Diferença na Escola. IN: Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, número 2, volume 42, pág. 687-706, abr./jun. 2017.

RODRIGUES, Walace. “Seu olhar alimenta meu vício”: Pichação urbana enquanto arte de guerrilha. IN: Fermentário. Instituto de Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República, Uruguai, número 9, volume 2, pág. 1-13, 2015.

RODRIGUES, Walace. Trabalhando com arte de guerrilha no Ensino Superior: Uma experiência do pensar e agir criticamente. Revista Didática Sistêmica. Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande, número 1, volume 15, pág. 69-83, 2013.

Published

2022-11-17

How to Cite

Rodrigues, W. (2022). GUERRILLA ART AND ITS POETICS OF CONTESTING THE MILITARY DICTATORSHIP: THE CASES OF CILDO MEIRELES AND ARTUR BARRIO. EntreLetras, 13(2), 52–62. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n2p52-62