Mental health of university students in Mozambique

experiences from a ronde conversation

Authors

  • Ana Cláudia Almeida Machado Universidade de Brasília
  • Augusto Joaquim Guambe Curso de Psicologia, Faculdade de Educação - Universidade Eduardo Mondlane
  • Larissa Polejack Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura - Departamento de Psicologia Clínica - Universidade de Brasília
  • Eliane Maria Fleury Seidl Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura - Departamento de Psicologia Clínica - Universidade de Brasília
  • Bento Daniel Saloio Mazuze
  • Emílio Peres Facas Universidade de Brasília UnB

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P309

Keywords:

Roda de conversa; Estudantes universitários; Saúde mental; Psicodinâmica do Trabalho.

Abstract

This paper presents an experience report from 2018 at Universidade Eduardo Mondlane, a Mozambican public university located in the capital Maputo. This text is about a round conversation which took place with psychology students, and the aim of this activity was to discuss aspects involving mental health in the university context. Approximately 20 students of both sexes, aged between 20 and 30 years old took part of the activity, which allowed students to share aspects related to university life that impacted well-being and discomfort in the academic context. Among them, interpersonal issues stand out, especially regarding the relationship between colleagues; administrative issues; and structural problems concerning the physical environment. Positive and negative aspects were mentioned in the speeches. The round conversation technique provided greater interaction between students, stimulated empathy among colleagues, and allowed the group to elaborate new ways of solving the common problems. It also provided them to share ideas concerning relationship between students and teachers, and about the improvement of aspects related to the physical structure of the university, dues their relevance to improve well-being experiences.

Author Biographies

Augusto Joaquim Guambe, Curso de Psicologia, Faculdade de Educação - Universidade Eduardo Mondlane

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Diretor do Curso de Doutorado em Educação da Universidade Eduardo Mondlane e do Curso de Psicologia da Universidade Wutivi/UniTiva, Moçambique. Docente do Curso de Psicologia da Universidade Eduardo Mondlane.

Larissa Polejack, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura - Departamento de Psicologia Clínica - Universidade de Brasília

Pós-doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e pela Universidade de Tulane, Nova Orleans, EUA. Docente do Curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da Universidade de Brasília. Coordenou o projeto Pró Mobilidade Internacional CAPES-AULP relativo à parceria entre o Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília e a Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane.

Eliane Maria Fleury Seidl, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura - Departamento de Psicologia Clínica - Universidade de Brasília

Pós-doutora em psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina e pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da Universidade de Brasília. Chefe do Departamento de Psicologia Clínica do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília. Coordena o Projeto Com-Vivência do Hospital Universitário de Brasília

Bento Daniel Saloio Mazuze

Psicólogo, Mestre em Saúde Mental pela Faculdade de Medicina da Universidade Eduardo Mondlane, Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da Universidade de Brasília. Docente do Curso de Psicologia da Universidade Eduardo Mondlane

Emílio Peres Facas, Universidade de Brasília UnB

Doutor em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília. Coordenador do Laboratório de Psicodinâmica e Clínica do Trabalho do Departamento de Psicologia e Social e do Trabalho da Universidade de Brasília - LPCT/UnB.

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Published

2020-06-15

How to Cite

Machado, A. C. A., Joaquim Guambe, A., Polejack, L., Fleury Seidl, E. M., Saloio Mazuze, B. D., & Facas, E. P. (2020). Mental health of university students in Mozambique: experiences from a ronde conversation. Trabalho (En)Cena, 5(1), 309–327. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P309

Issue

Section

Relato de Experiência