"LA GRANDE QUESTION D'ÊTRE UN ENSEIGNANT EST DE SAVOIR CRÉER DES MÉCANISMES POUR NE PAS TOMBER MALADE": LE PLAISIR ET LA SOUFFRANCE AU TRAVAIL ET LES STRATÉGIES DÉVELOPPÉES PAR LES ENSEIGNANTS DES ÉCOLES D'ÉTAT
DOI:
https://doi.org/10.20873/2526-1487V3N3P76Abstract
The present article is the result of a qualitative field research, which was attended by eight teachers from the municipality of Santa Cruz do Sul/RS. It aims to investigate how the work organization operates in the production of pleasure and suffering of public school teachers, considering the strategies (defensive strategies, work permanence strategies and
subjective and collective mobilization strategies) designed to prevent illness. Therefore, is was used an adaptation of the strictu sensu methodology of Work Psychodynamics. From the analysis and interpretation of the data, it was found that the greatest source of pleasure, which reflects on their investment in work, comes from the students’ recognition. However, teachers reveal that there is little recognition of their category by society, besides they feel discouraged by public managers. Thus, it was evidenced the need to invest more in education as well as granting the teachers greater recognition, so they can turn their suffering into pleasure by realizing that their dedication has a meaning.
Keywords: Work Psychodynamics; Worker`s Health; Teaching Work; Pleasure and Suffering; Defensive Strategies.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais dos artigos publicados pela Revista Trabalho EnCena permanecem propriedade dos autores, que cedem o direito de primeira publicação à revista. Os autores devem reconhecer a revista em publicações posteriores do manuscrito. O conteúdo da Revista Trabalho EnCena está sob a Licença Creative Commons de publicação em Acesso Aberto. É de responsabilidade dos autores não ter a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro. A Revista Trabalho EnCena não aceita submissões que estejam tramitando em outra Revista. A Revista Trabalho EnCena exige contribuições significativas na concepção e/ou desenvolvimento da pesquisa e/ou redação do manuscrito e obrigatoriamente na revisão e aprovação da versão final. Independente da contribuição, todos os autores são igualmente responsáveis pelo artigo.