Playfulness in Youth and Adult Education/Countryside in the context of a school from Matinha dos Pretos Community, Feira de Santana - BA

Auteurs-es

  • Suely das Virgens Souza Fazenda Alecrim Miúdo - Distrito de Matinha Feira de Santana
  • Idalina Souza Borghi Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB https://orcid.org/0000-0002-0724-920X
  • Maricleide Pereira de Lima Mendes Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB https://orcid.org/0000-0001-6055-7415
  • klayton Santana Porto Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9700

Résumé

ABSTRACT. The present work is the result of a research that aims to understand the concepts of playfulness of a science teacher who works at Youth and Adult Education/Countryside and the importance attributed to this pedagogical tool in science teaching, in a school in the field of the community of Quilombola, municipality of Feira de Santana-BA. The study was guided by the principles of the qualitative approach and the case study type, and semi-structured interviews, observation and document analysis were used to collect the information. The research indicates that the playfulness inserted in the student's school and daily context needs to overcome the character of play, constituting itself as a fundamental tool for the promotion of pedagogical proposals that arouse pleasure, contributing to the student's learning in a significant way, especially in this modality of education, composed of social actors who were excluded from formal education. In view of the analysis of the results, we found a certain contradiction between the speeches circulating in the school environment, what was observed in the classroom and what appears in the school's Political Pedagogical Project, revealing a gap between what is thought about playfulness and what is done in practice. However, it is essential to recognize that educators cannot be held responsible, when it is impossible to mediate playful practices, since they did not have access to initial or continuing training consistent with such practices.

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Bibliographies de l'auteur-e

Suely das Virgens Souza, Fazenda Alecrim Miúdo - Distrito de Matinha Feira de Santana

Licenciada em Educação do Campo com habilitação em Ciências da Natureza (UFRB), pós-graduada em Educação de Jovens e Adultos pela UNIASSELVI, membro da associação Instituto Social de Alecrim Miúdo e Adjacências, atua como Agente Comunitária de Saúde no Município de Feira de Santana/BA.

Idalina Souza Borghi, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo em Ciências da Natureza e Matemática da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), professora do programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade/PPGECID/ UFRB, líder do grupo de estudos e pesquisas em Educação e Diversidade- GEPED.

Maricleide Pereira de Lima Mendes, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora e Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia. Licenciada e Bacharel em Química pela UFBA. Professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Química e Educação do Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores e Ensino de Ciências.

klayton Santana Porto, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutor e mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Formação de Professores (UFRB/CNPq). Docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitações em Ciências da Natureza em Matemática (CETENS/UFRB). Coordenador do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Ensino de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental – Ciência 10! (CFP/UFRB).

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Comment citer

Souza, S. das V. ., Borghi, I. S., Mendes, M. . P. de L. ., & Porto, klayton S. (2021). Playfulness in Youth and Adult Education/Countryside in the context of a school from Matinha dos Pretos Community, Feira de Santana - BA. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9700. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9700