Continuing training actions for teachers of Early Childhood Education in the municipal network of Tocantinópolis in the period 2016-2021

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15595

Résumé

ABSTRACT. The article aims to analyze the continuing education actions developed with Early Childhood Education teachers working in the municipal network of Tocantinópolis, from 2016 to 2021, in the light of the following documents: Base Nacional Comum Curricular (BNCC); Tocantins Curriculum Document (DCT) and the Municipal Education Plan (PME). Documentary research was adopted as a type of research, with a qualitative approach. The data production materials consisted of slides, reports and frequencies produced during the continuing education actions in the educational reality investigated, and a bibliographical survey was also carried out to support the theme, and an analysis of legal documents that guide the organization of Education Childhood in its various dimensions. In view of the analyses, it is understood that the training seeks to enable teachers to develop the goals set forth in the documents, it is a preparation for the operationalization of what is provided by them. A gap was observed regarding the critical positioning of the participants regarding the form of structuring, content of training actions and institutionally directed referrals. It is concluded that continuing education for Early Childhood Education is a great challenge, mainly from the alignment with documents such as the BNCC, which situates contemporary debates in the educational field and has been the subject of extensive discussions in the area.

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Bibliographies de l'auteur-e

Zilma Ferreira de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Tocantinópolis-TO

Graduada em Pedagogia pela UFT. Especialista em Coordenação Pedagógica pela UFT. Especialista em Educação Infantil pela UFT. Especialista em Tecnologia da Educação pela PUC do Rio. Professora e atualmente exercendo a função de coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal da Educação e Cultura de Tocantinópolis. Orientadora de Estudos do Programa de Formação, Acompanhamento, Monitoramento e Avaliação – Rede de ColaborAção do Tocantins - EDUCA TO.

Juliane Gomes de Sousa, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Tocantins - UFT (2017). Graduada em Pedagogia - Universidade Federal do Tocantins (2015). Foi professora efetiva nas séries iniciais do ensino fundamental na rede municipal de Tocantinópolis (2017). Atualmente é professora Assistente na Universidade Federal do Norte do Tocantins UFNT/Câmpus de Tocantinópolis - Curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música. Atua como editora assistente na Revista Brasileira de Educação do Campo (RBEC). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria Histórico-Cultural e Educação - GEPEHC/UFPA.

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Publié-e

2023-05-30

Comment citer

de Oliveira, Z. F., & Sousa, J. G. de. (2023). Continuing training actions for teachers of Early Childhood Education in the municipal network of Tocantinópolis in the period 2016-2021. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15595. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15595

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil

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