The influence of neoliberalism on education in times of globalization

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15335

Résumé

ABSTRACT. Neoliberal policies have currently intensified through their power of action on a global scale, in order to direct, above all, changes in the economic, political, social and even cultural fields of several countries. In Brazil, for example, these guidelines directly impact several sectors, including education. Educational praxis is sometimes influenced by proposals for programs related to the government, as well as educational policies, as these, in addition to incorporating these guidelines, are also capable of establishing regulations with regard to the legal field. The main objective of this research is to promote discussion in relation to Neoliberalism and educational planning in times of regression, considering globalization and the restructuring of capitalism. For its realization, a theoretical approach was used to explore the theme, having as main authors, Bordignon (2014), Fernandes (1976); Ferreira (2021), Freitas (2012), Bobbio (2000) among others, which covered the aforementioned theme. Neoliberalism brought with it a series of problems, because with the exacerbation of the capitalist tendency and universal commodification, everything is transformed into merchandise, including education.

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Bibliographies de l'auteur-e

Meire Lúcia Andrade da Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professora da educação básica da Rede Municipal de Ensino de Gurupi - TO. E-mail: melucia26@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1237-6422

Lúcia Maria de Assis, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Educação pela UFG. E-mail: luciamariadeassis@gmail.com. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-6380-2129

Suely Pereira de Sousa, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação – PPGE/UFG, Mestre em Geografia pela UFCat, Especialista em Geografia pela UFCat, Especialista em Psicopedagogia pela UFU e Graduada em Geografia pela UEG. Professora efetiva da rede Estadual e Municipal de Caldas Novas – GO.

Joicy Mara Rezende Rolindo, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação – PPGE/UFG, Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO, Especialista em Língua Portuguesa, em Planejamento Educacional e em Alfabetização e Letramento. Graduada em Letras e Pedagogia. Professora da Universidade Evangélica de Goiás. Professora efetiva da rede Estadual de Educação do Estado de Goiás e rede Municipal de Educação de Anápolis – GO. E-mail: joicy.rolindo@uol.com.br. Orcid:  https://orcid.org/0000-0002-0102-3314.

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Publié-e

2023-10-21

Comment citer

Andrade da Silva, M. L., de Assis, L. M., de Sousa, S. P., & Rezende Rolindo, J. M. (2023). The influence of neoliberalism on education in times of globalization. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15335. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15335

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ – POLÍTICA EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES