Agricultural Family School: Transforming Education Proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13730

Abstract

ABSTRACT. This study is part of the Master’s degree dissertation of the Postgraduate Program in Science Teaching and Humanities, at the Federal University of Amazonas. The main objective of this research is to rebuild the proposal of the Agricultural Family School and Pedagogy of Alternation historically, in the French and Brazilian contexts, and it brings as an example its history at Guaporé Valley in Rondônia. The first experience of the Agricultural Family School took place in France (1935). In Brazil, the Agricultural Family School has origins in the Movement of Promotional Education Espírito Santo - MPEES. The Agricultural Family School, in Brazil, takes place through several initiatives that are influenced, specially, by the Basic Ecclesiastical Communities - BECs, linked to the Catholic Church, to the labor union movement of rural workers, carrying concepts from Paulo Freire’s theory, such as the desire to transform the reality in which we live in. The partial results of the research emphasize how much the Pedagogy of Alternation at Guaporé Valley was elaborated by local the rural people and it was concretized into a transformative education, in a region marked by the profit and exploitation of the western Amazon.

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Author Biographies

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Possui graduação em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas (1987), graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas (2003), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2000), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2007) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, com experiência em Educação, com ênfase nas seguintes áreas: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciado no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades.

Diana da Silva Ribeiro , Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Mestra em Ensino de Ciências e Humanidades pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM (2020-2022). Pós-graduada em Libras com ênfase em Educação Inclusiva- Farol Faculdade de Rolim de Moura (2018-2019). Licenciada em História pelo Claretiano- Centro Universitário (2015-2018). Tem experiência na área de História, Educação do campo e na Pedagogia da Alternância da Escola Família Agrícola (EFA). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CDAMPRO- Centro de Documentação e Estudos Avançados sobre Memória e Patrimônio de Rondônia.

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Published

2022-12-19

How to Cite

Maria Leite Nogueira, E., & da Silva Ribeiro , D. (2022). Agricultural Family School: Transforming Education Proposals. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13730. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13730